About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Departementen  >  PXL-IT

Gamedesign in de ergotherapie. Een richtlijn voor een gebruikersgestuurd ontwerpproces van een optimale Skweezee

2015
Minten, Steffie
Cox, Robin
Professionele bachelor in de ergotherapie

Samenvatting :
Titel: Gamedesign in de Ergotherapie - Een richtlijn voor een gebruikersgestuurd ontwerpproces van een optimale Skweezee
Door: Robin Cox en Steffi Minten
Promotor: Erwin Vanroye

Inleiding: De Skweezee is een aanraakgevoelig object (Do-It-Yourself kit) dat werd ontwikkeld door onderzoekers van het e-Medialab van Groep T KU Leuven. Het onderzoek richt zich op wat een ideale Skweezee, inclusief gamedesign, moet inhouden voor een specifieke populatie en ergo-training. Er wordt onderzoek gedaan naar de voorwaarden voor een motiverende en uitdagende game, die geschikt is als therapeutisch medium.

Doel: Het doel van het onderzoek is nagaan of het mogelijk is om het Skweezee systeem, inclusief gamedesign, aan te passen aan de noden van een persoon met een bepaalde problematiek.

Methode: Voor deze bachelorproef is gebruik gemaakt van een literatuurstudie samen met een semigestructureerd interview. Deze zijn uitgevoerd om basiskennis te verzamelen omtrent het onderwerp. Als werkmethode is gekozen voor een gebruikersgestuurd ontwerpproces.

Resultaten: Het onderzoek richt zich op 2 focusgroepen met verschillende problematieken, namelijk Multiple Sclerose en een geriatrisch persoon met een CVA. Er werd tijdens het onderzoek een Skweezee en gamedesign ontwikkeld op maat van de cliënt. De volgende werkwijze werd toegepast, eerst werd er een Skweezee prototype ontwikkeld samen met een game. Deze werden uitgebreid getest en vervolgens aangepast aan de noden en opmerkingen van de persoon in kwestie. Vervolgens werd er een richtlijn ontwikkeld voor een gebruikersgestuurd ontwerpproces van een optimale Skweezee.

Conclusie: Uit onderzoek kan er besloten worden dat een Skweezee, met game op maat van de cliënt, kan worden ontwikkeld via een gebruikersgestuurd ontwerpproces. Op maat gemaakte Skweezees en games zorgen voor een optimale motivatie tijdens de ergotherapie. Ook ergotherapeuten zijn in staat tot zelfstandig gamedesign mits kennis van specifieke richtlijnen en software.

Trefwoorden: Skweezee, Game design, GameMaker, Ergotherapie

Tekst:
De volledige tekst is niet beschikbaar

Dit eindwerk werd 3378 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Minten, S., Cox, R. (2015). Gamedesign in de ergotherapie. Een richtlijn voor een gebruikersgestuurd ontwerpproces van een optimale Skweezee. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Healthcare.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c32728c9b2a99.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer