About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Auteurs
ETD
Titel : Herinneringseducatie. Hoe maak je gebruik van herinneringsplaatsen?
Auteur :
Hendrix, Thomas
Samenvatting : Voor mijn bachelorproef heb ik een project uitgewerkt rond herinneringseducatie. In de handleiding 'Toetssteen herinneringseducatie’ wordt een zeer gedetailleerde en uitgebreide uitleg gegeven over het gebruik van herinneringseducatie. Daarom is deze handleiding doorheen het project ook steeds als basis gebruikt. Het ontbrak echter aan concrete en uitgewerkte voorbeelden waaruit leerkrachten of andere educatieve opvoeders inspiratie konden opdoen. Om hier toch aan te voldoen, is het Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie met de ontwikkeling gestart van een uitgebreide handleiding voor herinneringseducatie met duidelijke en concrete voorbeelden voor het gebruik van herinneringsplaatsen.
Naar aanleiding hiervan ben ik dus gestart met het zoeken naar plaatsen waarbij men aan herinneringseducatie kon doen. Als leerkracht kan je namelijk ook zelfstandig aan de slag, zonder terug te vallen op reeds uitgewerkte educatieve pakketten die worden aangeboden in museums. Volgende onderzoeksvraag heb ik mezelf vooropgesteld tijdens de verwezenlijking van dit project: 'Hoe maak je als leerkracht gebruik van herinneringsplaatsen?’

Ten eerste wordt in de bachelorproef een helder beeld geschetst van wat herinneringseducatie exact is. Met deze vorm van educatie richten we ons op het nadenken met jongeren over de verantwoordelijkheid die we zelf moeten nemen in een democratische samenleving, waarin de fundamentele rechten en vrijheden gerespecteerd worden.
Daarom staan de volgende drie pijlers centraal bij de verwerking van herinneringsplaatsen:
(1) kennis en inzicht, (2) empathie en betrokkenheid en (3) reflectie en actie.
Vervolgens heb ik 2 herinneringsplaatsen verder uitgewerkt a.d.h.v. de drie pijlers van herinneringseducatie. Al het werk dat hier is geleverd, werd natuurlijk steeds voorafgegaan door een uitgebreid en grondige literatuurstudie. Daarnaast werden tal van werkbladen voor de leerlingen, alternatieve werkvormen, PowerPoint presentaties en leerkrachtenbundels ontwikkeld die de herinneringseducatieve projecten kunnen ondersteunen. Al deze hulpmiddelen zijn uiteraard volledig door mezelf uitgewerkt.

Tenslotte kon ik besluiten dat ik het gebruik van herinneringseducatie zeker en vast wil toepassen in mijn verdere toekomst als leerkracht. Het laat geschiedenis op een andere en veel interactievere manier zien. Dit project heeft me echter wel doen inzien dat zulke ondernemingen heel veel tijd en werk vergen. Dat is als leerkracht geschiedenis, waar je vaak weinig tijd hebt om de regulieren uren te voltooien, niet altijd evident. Maar mits enige inzet en vakoverschrijdend overleg, kan dit zowel voor leerkrachten als voor leerlingen een positieve ervaring opleveren.
Uitgever : Hogeschool PXL
Publicatiedatum : 2016
Tekst :
Bestand Grootte Type Controle  
Bijlagen :
Bestand Grootte Type Controle  
Type : Afstudeerproject
Taal :
Nederlands
Rechten : All rights reserved
Naam van de graad : Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Niveau : Bachelor
Optie : Geschiedenis - Biologie
Instituut : Hogeschool PXL
Departement : PXL-Education
Prijzen :
Status : PUBLISHED
Persistent Identifier :
Aangemaakt : 07/07/2016 15:33
Laatst gewijzigd : 09/11/2016 16:46
Collecties :
Secundair onderwijs
2016
11304133
Aantal keer bekeken : 2117
 
 

Eenvoudige weergave




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer