About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Help
ETD
Title : Een verkenning van de hybride kunstpraktijk in verhouding tot eigen werk
Author :
Wittenberg, Arnold
Abstract : Dit artikel handelt over de manier waarop het postfordisme (*) zijn intrede heeft gedaan in onze maatschappij en het bijhorende effect ervan op de beeldende kunsten. De kunstenaar ontwikkelt immers zijn eigen individuele artistieke strategie met zijn of haar technische kwaliteiten of talenten. Het gaat niet meer over het aangeleerd krijgen van bepaalde technische kwaliteiten maar over het ontwikkelen van competenties met name adaptiviteit, flexibiliteit, bereidheid tot dialoog, communicatieve vermogens, oplossings- en contextgerichtheid. De hybridisering van de kunstpraktijk is één van deze ontwikkelingen. In sociaal opzicht zijn hedendaagse kunstenaars op zichzelf steeds meer „hybride” doordat ze zich bevinden in verschillende maatschappelijke sferen en waarderegimes. Ik beschouw mezelf als een hybride kunstenaar omdat ik mij op de meest uiteenlopende domeinen engageer. Het is net daar, op alle kruispunten van deze verschillende domeinen, waar uiteenlopende denkkaders samenkomen en er zich interessante reacties voordoen.

(*) Het postfordisme is een reactie op het Fordisme - genoemd naar autobouwer Henry Ford - met zijn mechanisatie van het productieproces en een ver doorgedreven seriële arbeidsorganisatie.
Publisher : Hogeschool PXL
Publication date : 2014
Full text :
File Size Type Checksum  
Appendices :
File Size Type Checksum  
Type : Onderzoeksartikel
Language :
Dutch
Rights : All rights reserved
Degree name : Master of Arts in de beeldende kunsten PXL
Degree level : Master
Discipline : Vrije grafiek
Grantor of degree : Hogeschool PXL
Department : PXL-MAD
Awards :
Status : PUBLISHED
Persistent Identifier :
Created : 28/05/2015 15:48
Last modified : 02/06/2015 14:50
Collections :
2014
2950036
Views : 2136
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer