Abstract : Kika, het hoofdpersonage van mijn afstudeerproject, is veertien jaar. Ze heeft een broer in het buitenland en staat op het punt om, samen met haar ouders, te verhuizen. Kika is enorm geïnteresseerd in ICT en informatica en wilt met behulp van haar tablet en haar computer bijleren over ‘het internet’. Doorheen verschillende onderwerpen leert ze dan ook de nodige competenties.
Kika behoort, net zoals de meeste leerlingen in het secundair onderwijs, tot de generatie ‘Einstein Z’. Deze generatie is opgegroeid met de aanwezigheid van Smartphones, tablets en computers.
Toch hebben die leerlingen ook vaak problemen om met die toestellen te werken. Zo kennen ze maar bitter weinig over de gevaren die schuilen op het internet en op sociale media. Ze begrijpen de andere generaties ook niet, de generaties die naar de bibliotheek gaan om opzoekwerk te doen en nog steeds niet overweg kunnen met een gsm.
Als je aan leerlingen vraagt: ‘Hoe is het internet ontstaan?’ of ‘Waar staat WWW voor?’ kunnen de meeste van hen ook niet antwoorden op die vragen. Ze zien het internet als vanzelfsprekend en denken niet verder na.
Mijn afstudeerproject laat leerlingen, op een speelse en illustratieve manier, kennis maken met het internet, meer bepaald de voor hen minder gekende kant. Dit met behulp van web 2.0 toepassingen, programma’s en applicaties voor op de computer of de tablet.
Op de website van mijn afstudeerproject (www.picturingthenet.be) kunnen jullie de verhalen van Kika lezen en beleven. Alle onderwerpen staan los van elkaar en kunnen over één of meerdere schooljaren verspreid worden. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Willems, K. (2014). Picturing the net.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214a61f553014a6202fb3c198b.
|