Abstract : Sinds de modernisering van het secundair onderwijs zijn digitale vaardigheden een belangrijke sleutelcompetentie. In de tweede graad is hiervoor een gemeenschappelijk leerplan ICT opgesteld door het Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Om dit leerplan in te praktijk te brengen binnen de context van het Heilig-Graf Instituut (HGI) Bilzen werd een onderzoek uitgevoerd dat vertrok uit de analyse van het nieuwe leerplan. Deze school is een biedt domeinoverschrijdende richtingen in de bovenbouw aan. Naast het theoretische onderzoek werd het lerarenteam bevraagd met een enquête en vond er overleg plaats met de betrokken vakgroepen en de directie. De leerplandoelstellingen ICT werden verdeeld twee complementaire vakken (IT en economische en digitale vorming), het vak dataverwerking specifiek voor de richting Natuurwetenschappen. Een deel van de doelstellingen werd toegekend aan andere vakken. Deze complexe samengang van verschillende vakken werd weergegeven in een planningsdocument. Om de vooruitgang van de leerlingen binnen de verschillende vakken te monitoren werd een leerlingenfiche opgesteld. Het resultaat is dat alle leerplandoelstellingen rond digitale vaardigheden binnen de verschillende vakken aan bod komt. Dit kwam tot stand door middel van doorgedreven overleg met het lerarenteam. De planning van de leerplandoelstellingen is toegespitst op de context van het HGI Bilzen, maar kan een inspiratie zijn voor secundaire scholen met een vergelijkbaar profiel. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Lemmens, J. (2023). Implementatie gemeenschappelijk leerplan ICT 2de graad in HGI Bilzen.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be86ef0188be89fbba00c5.
|