About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Ouders, cruciale partners voor goed onderwijs

2023
Goossens, Yentl
Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs (verkort)

Abstract :
Literatuur heeft al vaker aangetoond dat ouders een belangrijke rol spelen in de schoolloopbaan van hun kind. Echter zien we jammer genoeg dat niet alle ouders even betrokken zijn. Dit probleem doet zich ook voor in de secundaire school Instituut Mariaburcht (I-MaS). Dit uit zich in een gebrek aan communicatie, afwezigheid op contactmomenten, weinig ondersteuning thuis, enzovoort. Oudercontacten en infoavonden aan de start van het schooljaar worden reeds georganiseerd.
Verder is Smartschool het meest gebruikte communicatiemiddel om ouders te contacteren. Dit alles blijkt onvoldoende om bepaalde ouders te betrekken in de schoolloopbaan van hun kind(eren). De literatuur reikt meer mogelijkheden aan om ouderbetrokkenheid te stimuleren dan enkel de klassieke contactmomenten. Echter worden deze nog te weinig gehanteerd in deze school.
Enerzijds komt dit doordat informatie hieromtrent nog niet systematisch werd verzameld.
Anderzijds biedt de literatuur vaak 'high-level’ informatie aan die nog niet vertaald is in praktijkvoorbeelden.
Binnen dit actie-onderzoek staat de samenwerking tussen de school en de ouders centraal. Ik heb gekozen om vanuit het perspectief van de school te kijken naar het probleem. Er werd nagegaan op welke manier de school acties kan ondernemen om het niveau van ouderbetrokkenheid binnen I-MaS te vergroten en dit op lange termijn.
Gezien deze school nood heeft aan een hulpmiddel dat hun kan ondersteunen in het stimuleren van ouderbetrokkenheid, heb ik getracht hier een antwoord op te bieden. Dit door middel van een samenvattend schema met allerlei acties inclusief praktijkvoorbeelden en een template om de acties effectief toe te passen in het werkveld.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 191 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Goossens, Y. (2023). Ouders, cruciale partners voor goed onderwijs. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188becded0188becf1d84003d.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer