Abstract : Internet en de nieuwe online technologieën zijn niet meer weg te denken uit onze hedendaagse samenleving. Toch brengt dit ook een schaduwzijde met zich mee. Er zijn verontrustende signalen over kinderen die elkaar via een digitale weg sociaal geweld aandoen. Dit is een fenomeen dat zich ook voordoet in de school KSD. Omdat er in de school voornamelijk repressief wordt ingegaan op cyberpesten, is besloten om in dit actie-onderzoek een preventief werkmiddel te ontwerpen. Er werd eerst in de literatuur op zoek gegaan naar informatie om het concept 'cyberpesten’ te verduidelijken. Daarnaast werd gezocht naar werkwijzen, methodes, tips en handvaten. Deze gegevens werden gebruikt voor het eindproduct, een werkmiddel om met leerlingen uit de eerste graad in gesprek te gaan over cyberpesten. Als eindproduct werd er een memory-spel ontwikkeld waarbij de leerlingen spelenderwijs informatie over cyberpesten aangereikt krijgen en deze zelf ook nog verder verwerken. Het spel biedt informatie enerzijds over wat cyberpesten inhoudt, namelijk een definitie, voorwaarden om van cyberpesten te kunnen spreken en verschillende vormen. Anderzijds geeft het de leerlingen tips en handvaten om met cyberpesten om te gaan, zowel als slachtoffer als als omstaander. Het is een laagdrempelig ontwikkeld product dat breed ingezet kan worden in verschillende richtingen/klassen, in alle scholen maar ook daarbuiten in alternatieve schoolprojecten of zelfs binnen een jeugdbeweging. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Aznag, I. (2023). Cyberpesten. Een werkmiddel om met leerlingen in gesprek te gaan.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82189043c830189069e6f170039.
|