About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Auteurs

Rouwproces in de klas

2014
Gaethofs, Usha
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Samenvatting :
Het verliezen van iemand dierbaar is zwaar en moeilijk om te dragen. Onafhankelijk de leeftijd is de betrokkenheid bij een rouwproces erg belangrijk. Jongeren op de schoolbanken worden ook met dit thema geconfronteerd, en dit in een periode die al heftig is. De weg naar volwassenheid is er een met vallen en opstaan, de puberteit is vaak heftig en er moet ook gekozen en gestudeerd worden. Wanneer ze dan ook nog eens een groot verlies moeten plaatsen, kan dit voor een jongvolwassen (tijdelijk) ondraagelijk zijn. Dit eindwerk heeft als centraal doel de directeur, leerkrachten en de leerlingen zelf te ondersteunen. De school is immers meer dan een leeromgeving. Het socio-emotionele aspect vormt een onlosmakelijk geheel met het leren, met de rol van de leerkracht en met het opvoedend werk van een school.
Het theoretisch gedeelte van het eindwerk gaat over de betekenis van rouwen in het algemeen en toegespitst op verschillende leeftijden en culturen. Het praktische gedeelte is een rouwkoffer. Deze koffer kreeg de vorm van een box. Het logo hier rechts boven te zien kreeg twee ‘V’s. Vandaar kwam de naam V-box. Het logo ‘verwerk, versterk’, geeft aan dat een goed rouwverwerkingsproces je sterker maakt.
In de V-box vind je allerlei materialen om als leerkracht mee aan de slag te gaan in de klas of met de rouwende leerling. De V-box helpt om het thema bespreekbaar te maken en staat centraal voor vier dingen:

- neutraal
- praktisch
- gestructureerd
- diverse

Dit eindwerk heb ik gekozen op basis van eigen ervaring. Ik verloor mijn beide ouders op twee jaar tijd in het middelbaar. De steun die ik daar kreeg om verder te gaan met studeren was onmisbaar. Ik wil graag met dit eindwerk een hulpmiddel bieden voor anderen.

Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
UshaGaethofs_140122_Afstudeerproject_Rouwproces in de klas_.pdf 2 MB PDF MD5 Bestand openen

Dit eindwerk werd 5257 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Gaethofs, U. (2014). Rouwproces in de klas. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214a61f553014a61ffd4b30c8b.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer