Samenvatting : Waarom werken rond het alfabetisch principe in een derde kleuterklas? Wel.. Het werken rond klanken en letters biedt een basis voor het leren lezen in het 1e leerjaar. Ik heb mij de vraag gesteld hoe ik deze letters en hun klanken (het alfabetisch principe) het best aan de kleuters kon bijbrengen. Het resultaat daarvan is zoals het in een kleuterklas hoort te zijn, namelijk: speels en functioneel. Het aanbrengen van de letters en klanken heb ik doorheen verschillende spelvormen en leergebieden ondernomen. Bij het geven van de verschillende leergebieden heb ik alles hetzelfde aangebracht, alleen met het verschil dat er letters in de lessen werden geïntegreerd. De kleuters leerden dus zowel in de hoekenwerking als in de gezamenlijke activiteiten bewust of onbewust verschillende letters bij. |
Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):
Geraerts, L. (2016). Spelen met klanken en letters. Hoe kunnen we het alfabetisch principe aanpakken in verschillende leergebieden in de derde kleuterklas?.
Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op
op
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82155c572e50155c590498909ac.
|