Samenvatting : Promotor: Johan Lemmens en Sigrid Huygen
Inleiding: De HUSI is een diagnostisch begeleidingsinstrument dat de cognitieve leerbaarheid van kinderen met autisme en een verstandelijke beperking in kaart brengt.
Doel: Enerzijds werd onderzocht hoe kinderen met autisme en een verstandelijke beperking gestimuleerd kunnen worden tot handelen-op-vraag via positief bekrachtigen. Anderzijds vond een analyse plaats van de items met betrekking tot belonen.
Methode: Vooreerst werd een literatuurstudie uitgevoerd waaruit bleek dat de Applied Behavior Analysis een grote rol speelt in dit eindwerk aangezien deze methode een aantal principes heeft ontworpen om kinderen met autisme en een verstandelijke beperking gewenst gedrag aan te leren via positieve bekrachtiging. Daarnaast werd deelgenomen aan de studiedag ‘ABA en Verbal Behavior’ , werden observaties uitgevoerd en werd een gesprek aangegaan bij één van de pedagogen.
Resultaten: Om peuters en kleuters met autisme en een verstandelijke beperking te belonen is een snelle, concrete beloning die in de context gegeven wordt en die inspeelt op de interesses van het kind het meest effectief. Daarnaast dient er variatie te zijn in de beloningen en dienen de redenen van belonen in duidelijke, concrete gedragstermen te worden benoemd.
Uit de analyse van de items bleek dat de vragen niet concreet genoeg werden geformuleerd en dat een aantal theoretische aspecten nog niet bevraagd worden..
Conclusie: De items rond het aspect belonen in de HUSI werden kritisch bekeken en in overleg met de auteur zijn een aantal wijzigingen doorgebracht. Zo werden alle vragen geherformuleerd en een aantal vragen toegevoegd.
Trefwoorden: Autism , Mental Retardation , Reward, Conditioning, Applied Behavior Analysis |
Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):
Demuynck, C., Lenaerts, T. (2014). Kritisch evalueren van een specifieke observatielijst (HUSI) voor laag functionerende kinderen met autisme. Positief bekrachtigen als een manier om het handelen op vraag te stimuleren .
Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Healthcare.
Gevonden op
op
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214dd81613014ddd4eb1a50dcb.
|