Abstract : Voor mijn eindwerk ben ik op zoek gegaan naar mogelijke manieren om leerlingen met autisme van de tweede graad TSO in buitengewoon secundair onderwijs zo sterk mogelijk te motiveren voor het vak wiskunde.
Uitgeverijen brengen aantrekkelijke werkboeken uit met soms interessante werkvormen daarin. Deze zien er allemaal goed uit, maar werkt dit ook voor leerlingen met autisme?
Mensen met autismespectrumstoornissen hebben vooral nood aan structuur en duidelijkheid, zonder te veel omkaderingen, kleuren en foto’s. Rekening houdend met deze informatie heb ik werkbundels ontworpen waarin verschillende werkvormen geïntegreerd zijn.
Omdat we leven in een steeds meer digitaliserende maatschappij, achtte ik het nodig om zo veel mogelijk ICT in de werkvormen te betrekken. Hiervoor heb ik enkele erg handige applicaties gevonden die er zich goed toe leende om geïntegreerd te worden in de klaspraktijk. Zo zullen de leerlingen tijdens sommige lessen gebruik kunnen maken van hun smartphone, tablet of computer.
Ik heb de kans gehad om mijn werkvormen uit te testen. Tot mijn blijdschap kon ik vaststellen dat de leerlingen deze ICT integraties zichtbaar apprecieerde.
Wees nu eerlijk: we tikken allemaal graag op onze smartphones, waarom dan ook niet voor wiskunde? |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Christoffels, S. (2015). Aut-iMath. Werkbundels voor leerlingen met autisme.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c32772c2b3748.
|