Abstract : Mijn passie voor dieren combineren met mij studie als leraar, is dit mogelijk ?
Dieren worden vandaag de dag al op verschillende vlakken gebruikt. We hoeven maar te kijken naar de zorgsector of zelfs het gevangeniswezen en zien dat er tal van mogelijkheden bestaan. In ons onderwijs echter zijn de voorbeelden minder talrijk.
Dat dieren een enorme invloed hebben op kinderen en hun ontwikkeling was me al snel duidelijk. Maar hoe kunnen we deze positieve invloed aanwenden om ons onderwijs rijker en beter te maken ? Deze vraag wil ik aan het eind van mijn onderzoek niet enkel voor mezelf, maar ook voor scholen kunnen beantwoorden.
Mijn eindwerk geeft weer hoe de huidige situatie is in ons land en welke mogelijkheden tot verbetering en uitbreiding er bestaan. Door verschillende interviews met enerzijds “het onderwijs” en anderzijds “ de dierentherapeuten” hoop ik dieper te kunnen ingaan op deze materie en hoop ik de standpunten van de beide partijen duidelijk te brengen.
Om deze theorieën uit te testen heb ik zelf een project opgestart rond dieren in het onderwijs en hoop ik zelf zowel enkele positieve effecten in kaart te brengen als enkele pijnpunten bloot te leggen.
Mijn vragen zijn na dit werk alvast grotendeels beantwoord. Ik hoop na dit onderzoek hier in mijn verdere loopbaan dan ook absoluut gebruik van te maken en hier dieper op in te gaan. Ik hoop dat ik mijn ervaringen dankzij dit werk met anderen kan delen en ook hun interesse hiervoor kan opwekken zodat we samen kunnen streven naar een beter en uitgebreider onderwijs in Vlaanderen. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Vanderhoydonck, S. (2015). Animal Assisted Learning. Verkennend onderzoek naar de invloed van dieren op het welbevinden en leren van leerlingen .
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c3271e74f2800.
|