Samenvatting : Binnen het vak niet-confessionele zedenleer is er geen echte samenhangende werkbundel. Als startend leerkracht niet-confessionele zedenleer kom je vaak een overvloed aan informatie tegen en werkbundels die niet alleen inhoudelijk minder sterk zijn, maar ook vaak verschillen.
In het academiejaar 2012-2013 begonnen Esther Smekens en Dimitri Tonon aan het verzamelen van bestaand didactisch materiaal van de site digimores. Deze site verzamelt didactisch materiaal binnen het vak niet-confessionele zedenleer van leerkrachten over heel het land. Esther en Dimitri gingen aan de slag voor procesdoel 1, 2 en 3. De tip kwam van de toenmalige vervanger voor het vak niet-confessionele zedenleer, Thierry Vervoort. Meneer Vervoort is niet alleen leerkracht niet-confessionele zedenleer, maar ook voorzitter van het WLE voor digimores.
Dit eindwerk biedt vier onderdelen. Ten eerste vind je procesdoel 4 voor het eerste leerjaar van de a-stroom. Ten tweede vind je procesdoel 4 voor het tweede leerjaar van de a-stroom. Ten derde vind je procesdoel 5 voor het eerste leerjaar van de a-stroom. Tot slot vind je procesdoel 5 voor het tweede leerjaar van de a-stroom.
Procesdoel 4 gebruikt oranje titels en subtitels vermits het ook de kleur is die in het leerplan gebruikt wordt. Voor procesdoel 5 wordt er gebruik gemaakt van grijs, opnieuw een verwijzing naar het leerplan.
Ook vind je symbolen zoals een bloem en boom terug in de werkbundel. De bloem verwijst naar opdrachten, terwijl de boom verwijst naar meningsvragen.
Tijdens het werken aan mijn eindwerk kwam ik tot de vaststelling dat sommige procesdoelen uit het leerplan zich uitlenen om er één mooi lesthema van te maken. Dit is niet voor elk procesdoel het geval. Zo zal je merken dat er voor enkele procesdoelen er maar een deel is uitgewerkt. Het doel van mijn eindwerk is het bestaande materiaal verbeteren. Zo bestaan er al goed uitgewerkte lessen die je terug kan vinden op digimores.org. Deze thema’s zijn niet verder uitgewerkt. Voor sommige lessen zijn er bijgeleverde verbetersleutels. Dit is niet bij elke les het geval. Lessen waar persoonlijke antwoorden van toepassing zijn bevatten geen verbetersleutel.
Hopelijk kunnen de werkbundels en referentiekaders een helpende hand betekenen voor startende leerkrachten niet-confessionele zedenleer, maar ook voor leerkrachten die al enkele jaren in het vak zitten en op zoek zijn naar nieuwe ideeën. |
Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):
Vanoppen, T. (2015). Hoe kunnen we bestaand didactisch materiaal voor niet-confessionele zedenleer verbeteren?.
Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op
op
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c327a39a93d4e.
|