Samenvatting : Hoe kan je een herinnering vertalen naar de beeldende kunst? In dit onderzoek wordt uiteengezet wat een herinnering in de eerste plaats inhoudt en wat ze betekent voor onze persoonlijke ontwikkeling. Ook hoe we omgaan met herinneringen. Daarnaast worden kunstenaars als Christian Boltanski (1944), Damien Hirst (1965), Marina Abramovic (1946) en Lotte Geeven (1980) in relatie gebracht met het thema herinneringen. We zien welke invloed tijd, ruimte, leven en dood hebben op de vertaling van herinneringen naar de beeldende kunst. Ook hoe een persoonlijk verhaal via deze invloeden een concept kan vormen voor een beeldend werk. Hoe een herinnering op het punt staat te verdwijnen uit het geheugen wordt gevat in het laatste moment, de seconde voor zijn dood. Dit aan de hand van beelden die herinneringen voorstellen. Aldus ook beelden die een vergane gebeurtenis en beving weergeven. In combinatie met grafisch ontwerp wordt met al deze elementen een persoonlijk verhaal opgebouwd die de leegte van een herinnering in zijn laatste seconde uitbeeldt. |
Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):
Stylemans, C. (2017). Herinneringsruimte.
Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Gevonden op
op
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8215c86dfb7015c86e97ca30806.
|