Samenvatting : Dit onderzoeksrapport gaat over de mogelijkheden omtrent het opstarten van een taalgrensoverschrijdend project in het basisonderwijs. In co-creatie met Gemeentelijke Basisschool De Boomhut te Tongeren ging ik aan de slag met de onderzoeksvraag: Welke mogelijkheden zijn er voor Gemeentelijke Basisschool De Boomhut om een taalgrensoverschrijdend project op te starten? Dit resulteerde in een activiteitenbundel die hopelijk voor veel meer scholen een inspiratiebron mag zijn voor authentiek taalonderwijs.
Ten eerste onderzocht ik hoe zo’n taalgrensoverschrijdend project precies opgestart moet worden. Er worden een aantal richtlijnen geformuleerd die een school best kan volgen.
Het financiële plaatje is een belangrijk aspect, maar kan in de realiteit wel eens de boosdoener zijn. Daarom onderzocht ik vervolgens de verschillende subsidiemogelijkheden voor het organiseren van een nationaal of internationaal project in het basisonderwijs.
Nadien bestudeerde ik welke werkvormen en activiteiten ingezet kunnen worden tijdens een samenwerking met een school in Wallonië.
Aan de hand van alle gevonden informatie, ontwierp ik een inspiratiebundel vol met activiteiten die gebruikt kunnen worden tijdens een uitwisselingsproject in de basisschool. |
Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):
Schoemans, I. (2021). Een taalgrensoverschrijdend project in het basisonderwijs.
Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op
op
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8217a8ad866017a8adfc44b0280.
|