Abstract : Deze scriptie handelt over factoren die jongeren binnen de sociale economie, meer bepaald deeltijds beroeps secundair onderwijs en buitengewoon secundair onderwijs, motiveren of demotiveren in hun stappen naar het verwerven van hun inkomen en zelfstandigheid. De plaats van het onderzoek gebeurt zowel bij de interne opleidingsplaatsen van Noord-Limburgs Open Atelier vzw als de externe opleidingsplaatsen buiten Noord-Limburgs Open Atelier vzw. De jongeren hebben een samenwerkingsvorm IBAL, brugproject, IBO of stage met Noord-Limburgs Open Atelier vzw.
In deze bachelorproef wordt getracht om het beeld dat de jongeren zelf hebben over hun motivatie weer te geven. Dit is onderzocht aan de hand van een zelf ontwikkelde enquête, omdat er geen bruikbare meetinstrumenten werden gevonden om motivatie te meten. De gecodeerde gegevens van het kwantitatieve onderzoeksgedeelte werd statistisch geanalyseerd d.m.v. het programma Excel. De kwalitatieve gegevens werd geanalyseerd met een vorm van tekstanalyse, namelijk samenvatten.
De voornaamste conclusies van dit onderzoek zijn dat de jongeren een onrealistisch zelfbeeld hebben en zichzelf zien als een gemotiveerd persoon. Bovendien zeggen ze intrinsiek gemotiveerd te zijn. De factoren die jongeren motiveren in het verwerven van hun zelfstandigheid zijn een inkomen, geen interesse meer in school en een toekomst opbouwen. Factoren die hen demotiveren zijn ondergewaardeerd worden, vermoeiend of saai werk. Verbinding kan zowel motiverend als demotiverend werken. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Van Malderen, M. (2016). Jongeren bewegen naar werk Factoren die jongeren motiveren of demotiveren in hun stappen naar het verwerven van hun inkomen en zelfstandigheid.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Social Work.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82155c572e50155c5763c710633.
|