About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

De dienst tijdbesteding als bemiddelaar binnen het secundair onderwijs

2016
Claes, Laura
Professionele bachelor in het sociaal werk

Samenvatting :
In het theoretische gedeelte van de bachelorproef staat de werking van de dienst tijdsbesteding centraal. De dienst ondersteunt jongeren, die verblijven binnen Pieter Simenon, in hun schooltraject. School is van belang voor de toekomst van de jongeren (in functie van autonoom wonen). Bij moeilijkheden gaat de dienst een bemiddelingsgesprek op school organiseren om de structuur in het leven van de jongere te behouden. Het theoretisch gedeelte zal zich toespitsen op deze belangrijke kerntaak.
Binnen het praktisch gedeelte werd er gekozen voor kwalitatief onderzoek aan de hand van diepte-interviews. Er werd, bij zes voltijdse en drie deeltijdse scholen, gepeild naar de meerwaarde van de dienst tijdsbesteding als bemiddelaar binnen het secundair onderwijs.
Door deze resultaten kwam ik tot de conclusie dat de dienst enerzijds een grote meerwaarde heeft, zoals aanvullend werken. Ze kunnen aangeven wat de jongere nodig heeft, hoe hij functioneert, … Hierdoor krijgt de school een breder zicht op de situatie. Anderzijds heeft de dienst ook verbeterpunten zoals de onbekendheid bij scholen. Scholen geven aan dat ze niet weten wat bemiddeling bij de dienst precies inhoudt. Voor de begeleiders zelf is er ook geen duidelijk kader. Vanuit de resultaten werden er aanbevelingen geformuleerd zoals het organiseren van een kennismakingsgesprek bij elk nieuw traject. De bachelorproef geeft een aanzet tot het vormen van een algemeen kader rond bemiddeling binnen de dienst.

Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
Claes_Laura_Bachelorproef.pdf 674 KB PDF MD5 Bestand openen

Dit eindwerk werd 5164 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Claes, L. (2016). De dienst tijdbesteding als bemiddelaar binnen het secundair onderwijs. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Social Work.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82155c572e50155c574018b00d1.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer