Abstract : Dit afstudeerproject kwam tot stand tijdens onze laatste twee jaar aan de lerarenopleiding van de Provinciale Hogeschool Limburg in het kader van internationalisering voor buitenlandse Erasmusstudenten. Wij hebben ons toegespitst op de opleidingen Ergotherapie en Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie.
Uit Joris zijn ervaringen weet hij dat buitenlandse Erasmusstudenten die in het departement Healthcare komen geen kennis hebben van het Nederlands. Op dit moment bestaat er geen afstandsmodule om deze leerlingen voor te bereiden op hun stage hier in Limburg. Daarom kregen wij de vraag om een afstandsmodule te ontwikkelen die zowel algemeen vormend als vakspecifiek Nederlands aanbiedt.
Voor het algemeen vormend gedeelte hebben we zelf didactisch materiaal ontwikkeld in de vorm van Hot Potatoes-oefeningen. Hierbij hebben we ons gebaseerd op de didactiek die gebruikt wordt bij het aanleren van het Nederlands als tweede taal. We prikkelen de studenten op motiverende manier door gebruik te maken van het visuele en auditieve aspect. Voor de evaluatie van de oefeningen hebben we gebruik gemaakt van de dienstverlening van “Hotpotatoes.net”. Dit fungeert als host, virtuele leeromgeving en procesgerichte evaluatie.
De studenten Ergotherapie en Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie krijgen vakspecifieke woordenschat die vertaald is naar het Nederlands. Dit wordt aangeboden via Pdf-documenten die de studenten kunnen downloaden.
Met deze cursus proberen wij hun een uitgebreid aanbod van onze taal aan te bieden die hen derhalve vakspecifiek helpt, maar ook de “cultuurshock” minder groot maakt door hen te laten proeven van onze Belgische cultuur. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Steegmans, R. (2015). Dutch for specific purposes.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c32704e641eab.
|