About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Jaren

Het schrijfleven van de tweedegraads aso-leerling. Schrijfvaardigheid

2015
Blervacq, Yannick
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Samenvatting :
Leerlingen schrijven meer dan ooit, zeker door de opkomst van de digitale media in het laatste decennium. Toch is dit enkel een indruk die wij hebben en zijn daar maar weinig empirische studies naar gedaan. Als eindpunt van mijn lerarenopleiding onderzocht ik door middel van een online-enquête het schrijfleven van 193 leerlingen uit twee verschillende scholen uit het Limburgse Uit de resultaten blijkt dat de leerlingen van mening zijn niet veel te schrijven, toch zijn zij hier buitenschools gemiddeld meer dan een uur per dag mee bezig. Zij zijn erg actief op de chat-functies van de sociale media, schrijven nog steeds veel e-mails en pennen vaak poëzie of verhalen neer. Bij schrijftaken krijgen zij verder buitenschools veel hulp van de mama en vrienden en kunnen zij zowel binnen- als buitenschools rekenen op de hulp van de leerkracht. Deze laatste helpt hen het meest aan de hand van stappenplannen, werkblaadjes, extra uitleg en bijlessen indien daarom gevraagd wordt. De moeilijkheden die de leerlingen het vaakst ervaren, zijn problemen met de tekststructuur, taalfouten en een geringe woordenschat. Deze laatste zouden zij nog meer willen uitbreiden. Die woordenschat kunnen zij dan weer gebruiken bij het schrijven van sollicitatiebrieven, cv’s en creatieve teksten, want daar is vanuit de leerlingen erg veel vraag naar.

Tekst:
De volledige tekst is niet beschikbaar

Dit eindwerk werd 2801 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Blervacq, Y. (2015). Het schrijfleven van de tweedegraads aso-leerling. Schrijfvaardigheid. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c3271d3db27ac.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer