About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Departementen

Faalangst. Leermaterialen om het zelfvertrouwen van faalangstige leerlingen te bevorderen

2015
Maes, Joke
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Samenvatting :
Studeren met faalangst is niet gemakkelijk. Het vormt voor leerlingen een grote hindernis in het schoolse leven. Faalangst is een onderschat probleem binnen het onderwijssysteem. De ernst van het probleem wordt onderschat waardoor leerlingen moeilijkheden ondervinden bij het zoeken naar hulp of ondersteuning. Ik heb me gefocust op faalangst in de eerste graad van het secundair onderwijs.
Ik zou graag leerlingen met faalangst willen helpen door hen te ondersteunen met de praktische leermaterialen die ikzelf ontwikkeld heb. Deze leerlingen zijn bang om iets mis te doen, om fouten te maken of te mislukken in opdrachten die ze belangrijk vinden. Faalangst beïnvloedt de resultaten van leerlingen. Ik weet zelf hoe moeilijk het is om te studeren met faalangst en daarom zou ik graag iets willen betekenen voor leerlingen die ook kampen met dit probleem.

Het eindwerk bestaat uit twee delen. Enerzijds heb je het theoretische deel waarin meer informatie wordt gegeven over wat faalangst nu precies inhoudt. Het verschil tussen angst en faalangst wordt duidelijk en bovendien krijg je meer uitleg over de soorten en vormen. Daarnaast krijg je een beter zicht op de oorzaken en hoe je als faalangstige in een vicieuze cirkel terecht kan komen. Vervolgens wordt duidelijk gemaakt hoe je symptomen van faalangst kan herkennen en hoe leerkrachten/ouders het best kunnen reageren op faalangstigen.

Anderzijds heb je het praktische gedeelte. De leermaterialen bestaan uit een algemeen deel voor leerkrachten en een specifiek deel voor leerlingbegeleiders. Deze materialen zijn vooral gericht om in te spelen op het weinig zelfvertrouwen en het negatief zelfbeeld van faalangstige leerlingen.

Tot slot blik ik terug op mijn didactische aanpak en mijn ervaringen in de praktijk.

Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
MaesJoke_Eindwerk_20150604.pdf 1 MB PDF MD5 U hebt geen toegang tot dit bestand.

Dit eindwerk werd 2909 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Maes, J. (2015). Faalangst. Leermaterialen om het zelfvertrouwen van faalangstige leerlingen te bevorderen. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c3276a9e03622.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer