About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Jaren  >  2014

Telefonische feedback van patiënten na een herstel van een anale ingreep, een arthroscopie van de schouder en een liesbreukoperatie uitgevoerd in het chirurgisch daghospitaal van het Jessa Ziekenhuis, Campus Salvator

2015
Zimmer-Smeets, Nele
Kerkhofs, Ellen
Bauters, An-Sofie
Professionele bachelor in de verpleegkunde

Samenvatting :
Door de stijging van de activiteit van het chirurgisch daghospitaal binnen een ziekenhuis, nemen de vragen, vanuit verschillende invalshoeken, over het postoperatief verloop van de patiënt toe. Telefonische feedback kan antwoord geven op deze verschillende vragen. Hieruit ontstond het idee om een postoperatieve bevraging uit de voeren bij drie verschillende ingrepen, namelijk anale ingrepen, arthroscopieën van de schouder en liesbreukoperaties. Deze postoperatieve bevraging was vooral gericht naar de beleving van de patiënt op de eerste postoperatieve dag.

De drie ingrepen die gekozen werden om het onderwerp af te bakenen worden besproken in het theoretische gedeelte van de bachelorproef. Hieruit kon besloten worden dat pijn en beperkingen binnen de dagelijkse activiteiten de meest frequente postoperatieve complicaties zijn.

In het praktische gedeelte werd er een vragenlijst per ingreep opgesteld, waarna er een bevraging a.d.h.v. de vragenlijsten uitgevoerd werd. Uit de bevraging is gebleken dat er sprake is van impact op de dagelijkse activiteiten bij de patiënten. De impact is het grootst op de beweging. Daarnaast is de impact bij de arthroscopie van de schouder groter dan bij de andere twee besproken ingrepen. Patiënten gaven hoge huidige en maximale pijnscores aan, die zeer verspreid liggen. Zowel binnen een ingreep als tussen de verschillende ingrepen. Hieruit kon besloten worden dat de pijnmedicatie postoperatief in de thuissituatie nog niet op punt staat. Doch is het chirurgisch daghopspitaal van het Jessa Ziekenhuis, campus Salvator hier echter mee bezig door het uitdelen van pijnpakketten. Het voorzien van een pijnpakket voor iedere ingreep lijkt niet haalbaar te zijn omwille van de diversiteit van de pijnmedicatie per ingreep. Een alternatief kan zijn om per ingreep een medicatieschema op te stellen, in combinatie met een medicatievoorschrift. Er kan besloten worden dat de literatuur grotendeels overeenkomt met de resultaten van de bevraging.

Daarnaast zijn de patiënten zeer tevreden over hun verblijf in het chirurgisch daghospitaal in het Jessa Ziekenhuis, campus Salvator. Ze kregen voldoende schriftelijke en mondelinge informatie van alle betrokken paramedici. Ze zouden allemaal opnieuw kiezen voor het chirurgisch daghospitaal.

Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
(3.7)Bachelorproef An-Sofie Bauters, Ellen Kerkhofs en Nele Zimmer-Smeets.pdf 3 MB PDF MD5 Bestand openen

Dit eindwerk werd 6033 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Zimmer-Smeets, N., Kerkhofs, E., Bauters, A. (2015). Telefonische feedback van patiënten na een herstel van een anale ingreep, een arthroscopie van de schouder en een liesbreukoperatie uitgevoerd in het chirurgisch daghospitaal van het Jessa Ziekenhuis, Campus Salvator. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Healthcare.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c3272d2a92b91.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer