About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Jaren

Onkruid bestaat niet: met een kunstzinnige kijk door de inspiratietuinen van Herkenrode

2015
Vanderstraeten, Heleen
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Samenvatting :
Dit afstudeerproject biedt drie programma’s om met een klas op een kunstzinnige manier de inspiratietuinen van Herkenrode te ontdekken. De programma’s zijn telkens ontwikkeld voor 3de graad basisonderwijs of 1ste graad secundair onderwijs, maar kunnen mits enkele aanpassingen voor beide doelgroepen aangeboden worden. Ieder programma heeft een kunstzinnige en creatieve insteek, maar bevat ook een glimp geschiedenis en biologie. De abdijsite van Herkenrode herbergt niet enkel een rijke geschiedenis, maar is ook gelegen midden in een natuurgebied. Natuur en cultuur gaan hier hand in hand en vertellen samen het verhaal van de zusters en hun kruidentuin.

Door leerlingen mee te nemen naar de inspiratietuinen van Herkenrode en hen gerichte kijk- en doe-opdrachten te geven, gaan ze de omgeving op een andere manier bekijken. De natuur wordt hun voedingsbron van inspiratie en geeft hen ideeën die ze binnen de muren van het klaslokaal niet zo snel zouden vinden.

Een groep kan kiezen uit drie programma’s, elk met een verschillend thema: ‘Aards paradijs’, ‘Stileren en stempelen’ en ‘Kleurstoffen van de natuur’. Voor elk programma is er een draaiboek voor de begeleider met daarin het verloop, nodige materialen en voorbereidingen, documenten voor de leerlingen en achtergrondinformatie.

In ‘Aards paradijs’ ontdekken de leerlingen waarom de tuin voor de zusters een aards paradijs was en ze gaan fantaseren over hoe een hedendaagse voorstelling van het aards paradijs er zou kunnen uitzien. Als eindresultaat zullen de leerlingen een eigen versie maken van hun aards paradijs dat stilaan verandert in een nachtmerrie, en dit in de vorm van een mixed-media collage.

In ‘Stileren en stempelen’ maken de leerlingen kennis met kunstvormen waarvoor de plantenwereld volop inspiratie leverde. Ze gaan zelf een mini-bloemenencyclopedie maken en gaan op zoek naar verschillende vormen in de tuin. Ze kiezen blaadjes, stengels en bloemen uit met interessante vormen. Die vormen gaan ze stileren en omzetten in stempels waarmee ze hun eigen patronen en motieven kunnen maken.

In ‘Kleurstoffen van de natuur’ ontdekken de leerlingen de oorsprong van kleuren. In de kruidentuin kunnen ze op zoek gaan naar verfplanten die vroeger gebruikt werden om natuurlijke kleurstoffen te bekomen. Als opdracht gaan ze stoffen verven en hun eigen middeleeuwse miniatuur schilderen met materialen en kleuren uit de natuur.

Elk programma is gemaakt met een nobel doel in het achterhoofd: in milieubelastende tijden het ontzag voor de wonderlijke natuur aanwakkeren 

Tekst:
De volledige tekst is niet beschikbaar

Dit eindwerk werd 2790 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Vanderstraeten, H. (2015). Onkruid bestaat niet: met een kunstzinnige kijk door de inspiratietuinen van Herkenrode. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c3275698c3327.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer