About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Help

STICORDI-maatregelen in het gewoon secundair onderwijs

2015
Bruninx, Joyce
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Samenvatting :
Sinds de invoer van het M-decreet zullen veel leerlingen met een leer- of ontwikkelingsstoornis terechtkomen in het gewoon onderwijs, terwijl deze voordien naar het buitengewoon onderwijs werden doorverwezen. Om de leerlingen zo goed mogelijk te laten functioneren, is er extra ondersteuning nodig van de leerkrachten en externen. Hiervoor bestaan er onder andere sticordi-maatregelen. In heel wat scholen worden er al sticordi-maatregelen toegepast, maar een globaal overzicht bestaat hier niet van.

Om een duidelijker beeld te geven van wat sticordi-maatregelen inhouden, bestaat het eerste deel van dit eindwerk uit een literatuurstudie. Hierin wordt er om te beginnen dieper ingegaan op het M-decreet, omdat het net door het M-decreet is dat er meer leerlingen terecht komen in het gewoon onderwijs. Hierbij volgt er een theoretische omkadering van het zorgcontinuüm, GON en ION, omdat dit samenhangt met de sticordi-maatregelen en een uitgebreide zorg voor elke leerling.

Als tweede deel komen de sticordi-maatregelen aan bod. Er wordt duidelijk uitgelegd waaruit deze maatregelen bestaan en waarvoor ze dienen.

Ten slotte worden alle veel voorkomende leer- en ontwikkelingsstoornissen beknopt uitgelegd. Dit omdat de sticordi-maatregelen afhankelijk zijn per stoornis. Uiteraard bestaat er ook een gemeenschappelijke stam van sticordi-maatregelen, die voor elke leerling van toepassing zijn. Om deze gemeenschappelijke stam te achterhalen en een opsomming te kunnen maken van alle mogelijke sticordi-maatregelen per stoornis, volgt er na de literatuurstudie een onderzoek. In dit onderzoek worden volgende onderzoeksvragen beantwoord:

Op welke manier bieden secundaire Limburgse scholen een aangepaste begeleiding aan leerlingen met specifieke noden in de eerste en tweede graad?
 Welke sticordi-maatregelen gebruiken de scholen voor leerlingen met:
- Dyslexie (en dysorthografie, dysfasie) en dyscalculie
- ASS
- ADHD
- Auditieve beperking
 Op welke manier worden sticordi-maatregelen opgesteld voor een leerling met specifieke noden?
 Welke sticordi-maatregelen zijn van toepassing op meerdere stoornissen ?
 Welke sticordi-maatregelen zijn relevant voor alle leerlingen?
Welke maatregelen worden er extra genomen sinds de invoering van het M-decreet?

Ten slotte heeft er ook nog een workshop plaatsgevonden rond sticordi-maatregelen in het gewoon onderwijs. Deze workshop werd gegeven voor verschillende leerlingbegeleiders uit verschillende scholen. De resultaten van het onderzoek en de workshop zijn ook terug te vinden in dit eindwerk.

Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
BruninxJoyce_EindwerkSticordi-maatregelenInHetGewoonOnderwijs.pdf 7 MB PDF MD5 Bestand openen

Dit eindwerk werd 7468 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Bruninx, J. (2015). STICORDI-maatregelen in het gewoon secundair onderwijs. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education .
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c3276a3f73614.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer