Abstract : In dit project wordt ingespeeld op de schoonheid van beschadigingen en vervormingen die kledingstukken door gebruik en ouderdom oplopen. Daarnaast zijn ook de herinneringen die aan een bepaald kledingstuk worden gekoppeld cruciaal. Enerzijds worden de beschadigingen en vervormingen met behulp van sieraden benadrukt en opgewaardeerd, anderzijds worden deze met behulp van een sieraad dat dienst doet als werktuig zelf gecreëerd. Door middel van deze sieraden worden kleine merktekens aangebracht op de kledij die ons herinneren aan bepaalde gebeurtenissen in ons leven. Zo functioneert het kledingstuk, dat gezien kan worden als een tweede huid rondom het lichaam, haast als een dagboek waarop de sporen van het leven worden achtergelaten. Deze sporen resulteren zich in uitgerekte en samengeperste stof, tijdelijke afdrukken en definitieve beschadigingen. De uitgepuurde vormgeving van deze sieraden staat steeds in relatie tot de functie en zorgt er zo voor dat het effect op het kledingstuk wordt benadrukt. Dit gecreëerde effect wordt boven het eigenlijke sieraad gesteld en kan beschouwd worden als sierstuk op zich.
Dit bracht me tot de volgende onderzoeksvraag die ik in dit artikel zal behandelen, namelijk: "Kunnen sieraden beschadigde kledingstukken terug opwaarderen door deze beschadigingen enerzijds te accentueren en anderzijds op een esthetische manier verder te vervormen en te beschadigen? En zal het hierbij mogelijk zijn de sporen uit het verleden te behouden en uit te breiden met sporen die verwijzen naar nieuwe gebeurtenissen in het leven van de drager?" |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Morreau, S. (2016). De - Formatie. Formatie vs. Deformatie / / Mode vs. Sieraad.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82155c572e50155c5aaeaee1eab.
|