Abstract : Het is niet gemakkelijk om aan leesbevordering te doen. Jongeren krijgen de laatste decennia zoveel prikkels van nieuwe media dat lezen niet meteen hun favoriete tijdverdrijf is. Toch is het noodzakelijk om aandacht te besteden aan leesplezier, want uit onderzoek blijkt dat de landen waar jongeren graag lezen ook goed scoren over de hele lijn.
In dit afstudeerproject zocht ik naar de redenen waarom jongeren niet graag lezen en vergeleek ik de mate van leesplezier in Vlaanderen met dat van andere landen. Vervolgens ging ik op zoek naar methodes en tips om leerkrachten en leerlingen uit de tweede graad van het secundair onderwijs aan het lezen te krijgen door onder andere samen te werken met een organisatie die aan leesbevordering doet of gebruik te maken van nieuwe media.
Het praktische gedeelte van dit afstudeerproject vertrekt vanuit die nieuwe media. Het toont een waaier aan didactisch materiaal en geeft inspiratie aan leerkrachten én leerlingen.
Met boeken aan de slag gaan in het onderwijs hoeft niet saai te zijn. We hebben nog een lange weg te gaan om tot een leescultuur te komen, maar leerkrachten die zich hiervoor inspannen, zullen beloond worden voor hun inzet.
Verder rest er mij enkel nog te zeggen:
Veel leesplezier!
|
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Kenens, C. (2014). Leesbevordering in de tweede graad van het secundair onderwijs.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214a61f553014a6201c93715ca.
|