Abstract : In een multiculturele samenleving als vandaag is het taalniveau van iedereen verschillend. Sommigen worden hierdoor beperkt in hun leren / doen. Sinds de 21ste eeuw bestaat er zoiets als een tablet. Laat de tablet net die beperkingen wegwerken. Wees niet bang voor technologie!
In het kader van mijn bachelorproef werkte ik mee aan het onderzoeksproject Tablio. In dat onderzoek probeerden we de tablet in te schakelen om in te spelen op verschillen tussen leerlingen. Ik werkte aan een oplossing voor een klas waarin een anderstalige leerling instroomde na één jaar OKAN. Samen met mijn promotor en stagementor dachten we na over hoe we de taal van de leerling konden ondersteunen tijdens de PAV – les. We ontwikkelden een idee om via een eBook (via de app Book Creator) woorden en uitdrukkingen te registreren en omschrijven. Zo werd er gedurende het hele schooljaar met de hele klas aan taalverrijking gedaan. Sommige leerlingen gebruikten dit woordenboek ter ondersteuning bij spreekopdrachten (bijvoorbeeld een discussies). Andere leerlingen hielpen vooral bij het invullen van het boek, het inspreken van de uitspraak van woorden, het aanvullen van contexten waarin het woord gebruikt werd en noem maar op.
Voor mijn stageles werkte ik een actualiteitsles uit rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen. De leerlingen moesten verschillende artikelen doornemen. Vanuit deze artikelen werd het ebook aangevuld. Op die manier integreerde ik tijd en ruimtebewustzijn, taalverwerking en ICT op een logische manier! |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Voets, A. (2016). Inspelen op de verschillen tussen leerlingen met tablets: een casus over verschillen in anderstaligheid en dyslexie a.d.h.v. de tablet.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82155c540c60155c547e62209fb.
|