Samenvatting : Het secundair onderwijs eist een grote taalvaardigheid van de leerlingen. In verschillende vakken komen de taalvaardigheden lezen, luisteren, spreken en schrijven aan bod.
In dit afstudeerproject wordt in kaart gebracht hoe zelfreflectie een plaats vindt in de taalvaardigheden spreken en schrijven.
In het eerste deel wordt besproken wat evalueren en zelfreflectie is, wat de voor- en de nadelen zijn van zelfreflectie op taalgebruik en waarom zelfevaluatie in dit domein nog niet uit de startblokken kwam. Het geeft ook weer welke middelen er toe nu toe in Vlaamse scholen gebruikt worden om taalgebruik te evalueren en hoe moderne media daarin een meerwaarde kunnen bieden. Deze informatie werd onder meer gehaald uit een enquĂȘte die ik afnam in vijftig Vlaamse scholen.
Dit afstudeerproject bevat naast het theoretisch gedeelte een uitgewerkte zelfevaluatietool. Dit didactisch materiaal is in de hele tweede graad bruikbaar voor de taalvaardigheden spreken en schrijven. Bovendien koppel ik twee uitgewerkte lessen aan deze studie waarin de geschiktheid van deze tool blijkt. Ik hoop met het productresultaat van dit afstudeerproject het steuntje in de rug te bieden aan leerkrachten Nederlands. |
Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):
Van Loock, A. (2014). Zelfreflectietool: in de tweede graad aso reflecteren op spreken en schrijven.
Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op
op
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214a61f553014a6201e4ee162c.
|