About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Departementen

De methode 'Het Toverbos’ toegepast in de peuterklas ter bevordering van de sociaal- emotionele ontwikkeling

2022
Peetermans, Laura
Educatieve bacheloropleiding voor kleuteronderwijs

Samenvatting :
Voor mijn bachelorproef koos ik om te werken met de methode Het Toverbos. Mijn onderzoeksvraag luidde: "Hoe voer ik de methode Het Toverbos uit en hoe uiten de peuters van de instapklas hun emoties tijdens de sessies?." De methode Het Toverbos is een methode om te gebruiken bij kinderen. De kinderen waar ik mijn bachelorproef bij uittestte waren peuters tussen 2,5 en 4 jaar. Het doel van de methode is het bevorderen van de sociaal-emotionele ontwikkeling door het geven van Toverbossessies. De sociaal-emotionele ontwikkeling omvat het sociaal en emotioneel functioneren van het kind. Een Toverbossessie gebeurt altijd in Het Toverbos, dit is een ruimte afgesloten door stoelen en banken met daarin huisjes. De huisjes maakte ik door lakens over de banken te leggen, hierdoor konden de peuters spelen in de huisjes. Een sessie duurde bij mij ongeveer dertig minuten. De peuters kozen aan het begin van de eerste sessie een dier uit de dierenhandpoppen, hiermee speelde ze iedere sessie. Op zeven weken tijd gaf ik zeven Toverbossessies in de peuterklas. Uit literatuuronderzoek bleek dat een Toverbossessie altijd uit drie delen bestaat: opwarming, actiefase en verbonden afronden en dat je deze volgorde altijd moet respecteren. De leerkracht speelt iedere sessie Grote Vogel en heeft drie rollen: observeren, meespelen en ontwikkelingsstimulerend begeleiden. De peuters van mijn klas waren talig sterk, konden hun emoties goed uiten en speelden goed samen. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de peuters was zeer verschillend. Uit mijn onderzoek bleek dat deelnemen aan de sessies van Het Toverbos bij sommige peuters voor een (lichte) groei zorgde in de sociaal-emotionele ontwikkeling. Mijn onderzoeksactiviteiten waren het onderzoeken van bronnen, interviews, Het Toverbos toepassen in de klaspraktijk en observeren van de peuters.

Tekst:
De volledige tekst is niet beschikbaar

Dit eindwerk werd 461 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Peetermans, L. (2022). De methode 'Het Toverbos’ toegepast in de peuterklas ter bevordering van de sociaal- emotionele ontwikkeling. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af6e130181af837db80cbb.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer