About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Departementen  >  PXL-Tech

De basis verBeteren om te groeien

2022
Maes, Dieter
Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs

Samenvatting :
Ik ben voor de basisoptie STEM-technieken mij eerst gaan verdiepen in het vak zelf: "Wat moeten de leerlingen volgens het leerplan van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen kennen en kunnen?" Aan de hand van deze informatie heb ik het beschikbare lesmateriaal opgezocht.

Na de analyse van het gevonden lesmateriaal kon ik concluderen dat er weinig lesmateriaal was dat voldoet aan het leerplan. Het lesmateriaal was ook niet allemaal geschikt voor de leerlingen uit het 2de jaar B-stroom. Om zeker te zijn, heb ik ook de scholen in Limburg, die deze richting aanbieden, een enquête laten invullen. De enquête geeft hetzelfde resultaat: er is weinig bruikbaar lesmateriaal dat de leerplandoelstellingen nastreeft.

Vervolgens ben ik gaan kijken hoe ik een project kon ontwikkelen met een koppeling naar de leerplandoelstellingen. Ik ga zeker gebruik maken van actualiteit. Zo tracht ik in te spelen op de leefwereld van de leerlingen. Ik zal binnen dit project zoveel mogelijk gebruik maken van verschillende werkvormen. Op die manier tracht ik tegemoet te komen aan verschillende leervoorkeuren van de leerlingen.

Wanneer ik alle nodige informatie had, heb ik m.b.v. het STEMOOV-model de leerplandoelstellingen omgezet naar 6 bundels. De leraar kan het in de volgorde van de bundels gebruiken, maar hij kan ook de bundels in een andere volgorde gebruiken. Indien de leraar een andere volgorde gebruikt, of zelf een vervangbundel maakt, moet hij wel controleren of het totaalbeeld nog volgens de stappen van het technische proces verloopt. In de leraarsfiche staat hoe ze de bundels het beste kunnen toepassen. In de lerarenfiche staan ook de leerplannen en eindtermen per bundel. Op deze manier heeft de leraar een totaalbeeld van de inhoud van elke bundel. Als extra heb ik ook een bundel voorzien met een evaluatieformulier per bundel.

Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
DieterMaes_BP_De_basis_verBeteren_om_te_groeien_20220622.pdf 5 MB PDF MD5 Bestand openen

Dit eindwerk werd 523 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Maes, D. (2022). De basis verBeteren om te groeien. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af6e130181af7a97be0523.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer