About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Auteurs

Ik spring voor de boekenkring! De Effecten van de Boekenkring op het Vrij Lezen in het lager onderwijs

2022
Leonard, Shari
Educatieve bacheloropleiding voor lager onderwijs

Samenvatting :
Het is geen primeur dat het niveau van de leesvaardigheid van de jongeren wereldwijd daalt. Ook Vlaanderen kampt met dit probleem. Om de leesvaardigheid van lagereschoolkinderen weer op te krikken, kan je als school heel wat initiatieven nemen. Zo kan je een kwartiertje vrij lezen per dag in het lessenrooster inplannen.

In Vlaanderen en Brussel zijn er reeds meer dan 250 scholen die dagelijks een leeskwartier
integreren in de klaspraktijk. Toch kan de leerwinst nog vergroot worden door er leesbevorderende werkvormen aan te koppelen die ervoor zorgen dat de leerlingen op een informele manier over de gelezen boeken spreken.

De boekenkring is zo’n verbindende werkvorm waarbij de leerlingen op een informele manier hun leeservaringen kunnen uitwisselen. Het frequent uitvoeren van de boekenkring heeft immers als doel om de leerlingen met verschillende soorten boeken in contact te brengen, om zo tijdens het vrij lezen hun leesvoorkeuren verder te ontwikkelen. Zodra de leerlingen tijdens deze vrije leesmomenten met plezier in een boek duiken, verbetert de leesvaardigheid van de leerlingen (Walta, 2018).

Omwille van deze reden werd er op basis van diverse theoretische inzichten van Jos Walta, Aidan Chambers, Iedereen Leest en enkele observaties in het basisonderwijs een handleiding uitgewerkt die leerkrachten van het basisonderwijs houvast biedt om de effecten van het vrij lezen op school te optimaliseren. De handleiding omvat zes uitgewerkte boekenkringen die, mits kleine voorbereidingen van de leerkracht, meteen inzetbaar zijn in de klaspraktijk. Alle achtergrondinformatie die noodzakelijk is om de boekenkringen uit te voeren, werd tevens opgenomen in de handleiding.


Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
LeonardShari_bachelorproef.pdf 6 MB PDF MD5 Bestand openen

Dit eindwerk werd 482 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Leonard, S. (2022). Ik spring voor de boekenkring! De Effecten van de Boekenkring op het Vrij Lezen in het lager onderwijs. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af6e130181afa2d9b61bfa.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer