About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Help  >  Contact

STICORDI-maatregelen in het gewoon secundair onderwijs

2016
Oeyen, Iraia
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Samenvatting :
“When a flower doesn’t bloom, you fix the environment in wich it grows, not the flower.”
- Alexander den Heijer-

Bovenstaande quote van Alexander den Heijer omschrijft de hele bachelorproef. Uit deze quote kan je afleiden dat bloemen enkel groeien als de omgeving waarin ze groeien, wordt aangepast. Deze quote kan volledige toegepast worden op leerlingen die al dan niet gebruik maken van het M-decreet. Deze leerlingen moeten zich kunnen ontplooien in hun omgeving, lukt dit niet, dan moet de omgeving aan hen aangepast worden.

Om op een juiste manier een aangepaste omgeving te creëren, hebben veel scholen jammer genoeg nog moeilijkheden. Ze weten niet hoe ze aan de individuele noden van de leerling kunnen voldoen. Vaak kan dit al door eenvoudige maatregelen toe te passen. Deze maatregelen noemen we STICORDI-maatregelen. Ze zijn gericht op het stimuleren, compenseren, remediëren en dispenseren.

Leerkrachten kunnen gebruik maken van deze maatregelen om leerlingen zich goed te laten voelen in de klas. Een goede betrokkenheid in de klas leidt tot een hoger welbevinden van de leerling. Deze bachelorproef geeft, door de aanwezigheid van verschillende STICORDI-fiches, in eerste instantie leerlingbegeleiders, maar zeker ook leerkrachten, een houvast voor leerlingen met een leer- en/of ontwikkelingsstoornis. De STICORDI-maatregelen kunnen een grote meerwaarde bieden om leerlingen te laten ontplooien in het gewoon secundair onderwijs. En net dat is de bedoeling van dit eindwerk: de betrokkenheid en het welbevinden van leerlingen, die al dan niet gebruik maken van het M-decreet, te verhogen.

Tekst:
De volledige tekst is niet beschikbaar

Dit eindwerk werd 2134 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Oeyen, I. (2016). STICORDI-maatregelen in het gewoon secundair onderwijs. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82155c540c60155c547e33009f4.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer