Samenvatting : Tijdens mijn onderzoek heb ik onderzocht op welke, voor het onderwijs relevante gebieden, leerlingen van elkaar kunnen verschillen. Zo verschillen leerlingen op het gebied van interesse, leervoorkeur, achtergrond, … Deze diversiteit heeft een invloed op het functioneren binnen de klas. In de literatuur en vanuit onderzoeken vind je zowel voor- als tegenstanders van de verschillende groeperingsvormen. Bij een sterk heterogene klas is het belangrijk om in te spelen op deze verschillen om zo elke leerling aan te spreken. Een groot verschil in niveau van leerlingen kan een mogelijk nadeel inhouden. Zo hebben, bij een gelijkvormige aanpak, de zwakkere leerlingen moeilijkheden met het volgen/ begrijpen van de leerstof terwijl de sterkere niet uitgedaagd worden. In homogene klasgroepen zijn verschillen tussen de leerlingen minder groot. Dit lijkt voor de leerkracht makkelijker om iedereen bij de les te betrekken. Mijn onderzoek focust ook op de differentiatiemogelijkheden om zo het welbevinden en de motivatie van de leerlingen te verhogen, o.a. via apps die leerlingen keuzemogelijkheden aanbieden. |
Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):
Beliën, R. (2017). Heterogene en homogene klassen: voordelen, nadelen en aandachtspunten.
Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op
op
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8215c86dfb7015c873590f51a6d.
|