About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Help  >  Contact
ETD
Title : GENDER. Genderbewust(er) lesgeven in de kleuterklas
Author :
Janssen, Héleen
Abstract : Gender: de kenmerken, eigenschappen, talenten en verwachtingen die we toekennen aan vrouwen en mannen (Vlaamse Overheid, 2021). Net zoals kinderen tussen nul en zes jaar vooroordelen over huidskleuren ontwikkelen, ontwikkelen ze ook genderstereotiepe ideeën tijdens de kleuterjaren (Dierickx, 2019). Genderstereotypen zetten een limiet op de ontdekkingstocht van jonge kinderen. Ze verhinderen soms zelfs dat kinderen bepaalde activiteiten gaan uitproberen. De kinderen worden onbewust in een bepaalde richting geduwd, een richting die ze misschien niet in willen inslaan. Ze missen hierdoor kansen om hun eigen talenten te ontwikkelen (Expoo, 2015). Onder meer sociale en cognitieve facturen spelen hierbij mee. Kleuters zijn bijzonder aandachtig voor de belden die zich rondom zich heen zien. De hints en boodschappen die ze van klasgenootjes of andere kinderen krijgen zijn van groot belang bij de ontwikkeling van hun eigen genderidentiteit en de (al dan niet) ideeën over mannelijkheid of vrouwelijkheid. Genderstereotypen kan je op verschillende manieren doorbreken in de klas. Het begint bij de leerkracht zelf, het is belangrijk dat jij het goede voorbeeld geeft. Je reageert het best gepast op genderstereotiepe uitspraken van kinderen, door ze niet af te kraken. Kijk kritisch naar de materialen door te kijken of er voldoende diversiteit aan bod komt (RoSa Vzw, 2019). Uit opzoekwerk, interviews en enquêtes heb ik de volgende ontwerpen gemaakt:
- Een handleiding voor kleuterleerkrachten
- Het thema Moederdag op een genderbewuste manier uitwerken
- Filosoferen over gender met de oudste kleuters
Op basis van al deze informatie en acties ben ik tot een goed onderbouwd antwoord gekomen op mijn onderzoeksvraag: "Hoe kan je als kleuterleerkracht genderbewust(er) lesgeven?". Hopelijk kan mijn bachelorproef ook u inspireren om meer aan de slag te gaan met gender!
Publisher : Hogeschool PXL
Publication date : 2022
Full text :
File Size Type Checksum  
Appendices :
File Size Type Checksum  
Type : Bachelorproef
Language :
Dutch
Rights : All rights reserved
Degree name : Educatieve bacheloropleiding voor kleuteronderwijs
Degree level : Bachelor
Discipline :
Grantor of degree : Hogeschool PXL
Department : PXL-Education
Awards :
Status : PUBLISHED
Persistent Identifier :
Created : 05/07/2022 12:00
Last modified : 26/07/2022 16:30
Collections :
Kleuteronderwijs
2022
11904007
Views : 518
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer