Abstract : Taal, leren en denken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hoe kan het onderwijs de taalontwikkeling van leerlingen stimuleren en zo hun leerresultaten verbeteren? Of concreter: op welke manier kunnen niet-taalleerkrachten tijdens hun les aan de taalontwikkeling van hun leerlingen werken? Taalgericht vakonderwijs oftewel contextrijk onderwijs, vol interactie en taalsteun biedt een antwoord op deze vraag.
Mijn afstudeerproject kadert binnen taalgericht vakonderwijs en onderzoekt eerst het taalgebruik van niet-taalleerkrachten aan de hand van een kijkwijzer gebaseerd op de Kijkwijzer Taalgericht Vakonderwijs. De gegevens van de observaties vormen het vertrekpunt voor de didactische suggesties. Deze didactische suggesties stellen de niet-taalleerkrachten in staat om tijdens de les de taalontwikkeling van de leerlingen te stimuleren.
Onderwijst u een niet-taalvak en bent u benieuwd naar de mogelijkheden om taalgericht vakonderwijs binnen uw les te realiseren? Of bent u simpelweg geïnteresseerd in taalgericht vakonderwijs en de praktijk hiervan? Voel u dan vrij om deze bundel te raadplegen. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Wouters, D. (2015). Taalgebruik van niet-taalleerkrachten in de klas.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c3271eed8281c.
|