Abstract : Tijdens mijn bachelorproef ben ik door middel van een literatuurstudie en een praktijkonderzoek gericht op zoek gegaan naar een passend antwoord op mijnonderzoeksvraag: Op welke manier kan basisschool De Zandkorrel en betrokken leraren tegemoet komen aan het omvormen van de gecontroleerde motivatie bij meer- en hoogbegaafde leerlingen uit de bovenbouw om onderpresteren tegen te gaan?
Ik stond stil bij zowel het cognitieve als zijnsluik van meer- en hoogbegaafdheid, welke problemen zij in het reguliere onderwijs ervaren, maar ook welke verschijningsvormen van motivatie er bestaan en welke vorm gezien wordt als de meest optimale vorm. Daarnaast ging ik aan de slag binnen het praktijkluik en onderzocht ik de motivationele drijfveer van de vooropgestelde doelgroep. Hieruit bleek dat er heel wat kinderen kampen met 'moetivatie’, ook wel gecontroleerde motivatie genoemd.
Hierbij ging ik gericht op zoek naar mogelijke klas- en schoolbrede initiatieven om zowel meer- als hoogbegaafde leerlingen terug de goesting in het leren te doen aanwakkeren.
Door op klasniveau te werken aan het reduceren van onderliggende problemen, waaronder faalangst, een statische mindset en sociale uitsluiting, ontwikkelde ik de 'klasbrede motivatiewaaier’. Met behulp van deze waaier kan de leerkracht, binnen de klas, gericht aan de slag met een resem van kortstondige activiteiten, praktijkgerichte tips en handige hulpmiddelen om deze problematiek, die een grote invloed hebben op de motivationele drijfveer, aan te pakken.
Vermits meer- en hoogbegaafde leerlingen nood hebben aan uitdagingen waarbij hun creatief denkvermogen gestimuleerd wordt en dit tezamen met andere ontwikkelingsgelijken, ontwikkelde ik op schoolniveau een kangoeroewerking. De kangoeroewerking, met als naam 'de ploeterklas’ werd gebaseerd op de intelligentiedomeinen van Gardner in combinatie met de denkniveaus van Bloom. Om de toekomstige kangoeroeleerkracht te ondersteunen met de opstart ervan, stelde ik een handige tool samen die de leerkracht een houvast biedt. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Dewachtere, C. (2021). Haal alles uit de kast, want je bent het waard! Hoe kunnen we bij meer- en hoogbegaafde kinderen terug de goesting in het leren doen aanwakkeren?.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8217a85edf6017a864d25371bfd.
|