About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Departementen

Kijkwijzers digitaliseren in de lessen gymnastiek

2018
Aerts, Laura
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Samenvatting :
Het komt in een les lichamelijke opvoeding vaak voor dat een klas verdeeld wordt in kleine groepjes om aan verschillende taken of opdrachten te werken. De leraar deelt de leerlingen in groepjes in. Hij of zij coördineert het plaatsen van het materiaal, formuleert de opdrachten en geeft een demo. Er gaat dus al veel tijd naar de instructies aan het begin van de les. Dit verkort de actieve leertijd van een les die vaak al maar vijftig minuten duurt. Tijdens het oefenen geeft de leraar feedback, moedigt de leerlingen aan, differentieert en helpt waar nodig. Dit noemen we een leraargestuurde aanpak. Wanneer we meer van deze taken aan de leerlingen geven en hun daarbij meer zelfstandigheid geven spreken we van een leerlinggestuurde aanpak. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van (digitale) kijkwijzers.

Een kijkwijzer is een digitale versie van de mondelinge instructie.
In deze kijkwijzers vind je instructies over de organisatie van je les. Er is duidelijk te zien welke materiaalopstellingen er nodig zijn om een oefening uit te voeren. Door naar de digitale kijkwijzers te kijken kunnen de leerlingen dit zelfstandig opbouwen. Voor de leerlingen die de oefeningen moeten uitvoeren zijn er filmpjes met bijhorende tips die zorgen voor een juiste uitvoering. Wanneer de leerlingen de oefening nog niet goed beheersen kunnen ze hulp vragen aan hun medeleerlingen. Hoe zij moeten helpen staat ook beschreven in de digitale kijkwijzers.

Tekst:
De volledige tekst is niet beschikbaar

Dit eindwerk werd 1787 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Aerts, L. (2018). Kijkwijzers digitaliseren in de lessen gymnastiek. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8216440ce94016440f08cbc04dc.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer