Samenvatting : Mijn scriptie is een onderzoek om mijn masterproject ‘Kinderen en de verwenmaatschappij’ te ondersteunen. Het is een bewustmakingscampagne om kinderen van 10-12 jaar bewuster te maken van de waarde van een gsm en om juist gebruik te stimuleren. Om een zo optimaal mogelijke campagne te creëren analyseer ik commerciële reclames en bewustmakingscampagnes. Om een besluit te kunnen trekken welke parameters werken bij kinderen van 6 tot 14 jaar.
In de analyse refereer ik naar de ontwikkelingspsychologie van kinderen, om de achterliggende redenen van hun gemaakte keuzes te ontdekken. Een antwoord op mijn vraagstelling: hoe communiceer ik met kinderen via reclame? Via parameters die ik categoriseerde onder: identificeren, humor, recreatie en karakters. Maar, door de ontwikkelingspsychologie zitten kinderen van verschillende leeftijden in een ander ontwikkelingsstadium, waardoor wij ze anders moeten benaderen. 10 à 12 jarigen zitten in een realistische fase tegenover 4 à 5 jarigen zitten nog in de magische fase. Ten tweede is er een groot verschil tussen jongens en meisjes, waardoor een onderzoek naar de leefwereld van belang is. |
Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):
Gaethofs, E. (2014). De spelregels. Hoe reclame doelgericht vormgeven voor kinderen.
Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Gevonden op
op
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214d8fbcc5014d9ab509790abc.
|