About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Auteurs

Een conflictloze speel- en leeromgeving: van droom tot realiteit!

2022
Jacquemin, Laura
Educatieve bacheloropleiding voor lager onderwijs

Samenvatting :
De leerlingen van basisschool de Trootrakkers vervelen zich op hun speelplaats, ondanks het mooie aanbod van duurzaam buitenspeelgoed en de kleurrijke markering op de speelplaats. Uit onderzoek van Onderwijs Vlaanderen omtrent welbevinden blijkt dat er slechts 34% van de leerlingen zich goed voelt op de speelplaats.

Wat is er aan de hand? Kunnen onze kinderen niet meer spontaan tot samenspel komen?

Op de speelplaats van de lagere school ontstaan er steeds meer conflicten tussen de leerlingen. Doordat deze conflicten niet opgelost geraken op de speelplaats, komen de leerlingen overprikkelend de klas binnen en gaat er effectieve lestijd verloren aan het oplossen van deze conflicten. Het is tijd voor verandering!

Samen met de zorgcoördinator van basisschool de Trootrakkers in Vliermaalroot, heb ik mijn steentje bijgedragen aan het creëren van een conflictloze speel- en leeromgeving. Dit hebben we gedaan door spelfiches te voorzien, zodat er een groter aanbod aan activiteiten en spellen was, die kinderen inspireren om met plezier samen te spelen.

We stimuleerden de leerlingen om zelf na te denken over de conflicten die zich voordeden op de speelplaats en erover te praten aan de hand van de conflicthanteringsmethode "peer-mediation". Deze methode had als focus dat de leerlingen, onder begeleiding van opgeleide bemiddelaars, zelf verantwoordelijk werden om conflicten op te lossen zonder tussenkomst van de leerkrachten. Hierdoor kwamen de leerlingen niet meer overprikkeld de klas binnen en voelden de leerlingen zich beter in hun vel.


Tekst:
De volledige tekst is niet beschikbaar

Dit eindwerk werd 495 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Jacquemin, L. (2022). Een conflictloze speel- en leeromgeving: van droom tot realiteit!. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af6e130181af8f6f1d1438.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer