About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Departments
dc.title : Online versus real live coachen op een gezonde leefstijl
dc.creator : Stappers, Yana
dc.subject :
dc.description.abstract : Het verzorgen van je lichaam en geest is belangrijk om negatieve gevolgen tegen te gaan. Ondanks de vele pogingen van fitnessen, gemeenten en de Vlaamse overheid zien we dat onze Vlamingen niet al te gezond leven. Doel Het doel van dit onderzoek was om te achterhalen wat het verschil is tussen real live en online coaching. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: 'Wat is het effect van online versus real live coaching op een gezonde leefstijl?’ Methode Er werd literatuuronderzoek gedaan om meer info te verkrijgen over een gezonde levensstijl. Hierbij keken we op elk gebied hoe onze Vlamingen scoorden. Verder bekeken we de eventuele gevolgen van een ongezonde levensstijl. Nadat er een bredere basis over dit thema was, werd er een project genaamd Possible opgestart. Dit project werd zowel online als in real live aangeboden. Volwassenen konden zich inschrijven via een online advertentie. Daarna werd een afspraak gemaakt voor een intake, lichaamsmeting en fitheidstest. Tijdens de intake werden er vragen gesteld om een betere achtergrond van de deelnemer te krijgen. Tijdens de lichaamsmeting werd de buikomtrek, het gewicht, de vetmassa, het visceraal vet, de spiermassa en het BMI gemeten. Na de lichaamsmeting volgde de fitheidstest. De fitheidstest is een test van tien oefeningen die werd afgewisseld door één minuut activiteit en één minuut rust. De bedoeling was om de oefening zoveel mogelijk keer binnen die minuut uit te voeren. Na het uitvoeren van de testen kregen de deelnemers uitleg over de tips rond een gezonde levensstijl. Beide groepen verkregen dezelfde info maar deze werd op een andere manier aangeboden. Per week werden er zowel voor de groepslessen als voor de online lessen 3 verschillende sportsessies aangeboden. De online sessies waren op voorhand opgenomen en bevatte geen tips. De deelnemers van de real live lessen verkregen daarentegen wel tips en werden gecorrigeerd indien nodig. Aan het einde van het project werd er opnieuw een afspraak gemaakt voor een posttest. Resultaten Uit de resultaten kunnen we concluderen dat zowel de online als real live coaching een positief effect had op de fitheid en lichaamssamenstelling van de deelnemers. Ondanks dat beide groepen gelijkaardig scoorde op de testen, zien we dat de real live groep in dit project de meeste vooruitgang heeft geboekt. Op het gebied van lichaamsmetingen, fitheid, het uitvoeren van de trainingen als het gebruik van de tips rond een gezonde leefstijl. Dit resultaat hebben ze kunnen verwezenlijken met twee weken minder training dan de online groep. Trefwoorden: Online coaching, real live coaching, gezonde levensstijl, Possible
dc.publisher : Hogeschool PXL
dc.contributor :
dc.date : 2020
dc.type : Bachelorproef
dc.format : application/pdf
dc.identifier : http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82171550de70171551280820318
dc.language : dut
dc.rights : All rights reserved
etd.degree.name : Educatieve bachelor secundair onderwijs
etd.degree.level : Bachelor
etd.degree.discipline : Lichamelijke opvoeding-Bewegingsrecreatie
etd.degree.grantor : Hogeschool PXL
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer