Abstract : Title: Optimaliseren van de communicatie tussen het DVC “De Schans” en de intra-, extra- en transmurale diensten, om zo optimale zorg te garanderen die overeenstemt met de noden en de behoeften van de zorgvragers
Door:Laurana Michaux en Falke Haemhouts
Promotor: Myriam Westhovens
Inleiding:
Omwille van demografische ontwikkelingen zal het aantal 65-plussers in België de komende jaren fors toenemen. Door de daarmee gepaard gaande aandoeningen stijgt de vraag naar gerichte zorg- en dienstverlening. Om op deze vraag te kunnen antwoorden, is een goed georganiseerde gezondheidszorg noodzakelijk. Duidelijke communicatie tussen verschillende zorgverleners en de hulpbehoevende is dus een vereiste. Het is net die communicatie die in de hedendaagse gezondheidszorg niet altijd juist gebeurt waardoor de levenskwaliteit van 65-plussers in gevaar dreigt te komen.
Doel:
Het efficiënter en effectiever laten verlopen van de communicatie tussen DVC ‘De Schans’ en de verschillende hulpverleners om de zorgvrager een optimale zorg te kunnen bieden.
Methode:
Enerzijds werd aan de hand van boeken en artikels uit online databanken een literatuuronderzoek verricht. Anderzijds werden twee praktijkonderzoeken gevoerd. Een eerste om bestaande digitale communicatiesystemen te vergelijken. Een tweede om het gebruik van het meest gunstige systeem te evalueren.
Resultaten:
Communicatie blijkt de meest belangrijke factor binnen de zorgverlening. Als antwoord op de toenemende zorgvraag is innovatie in de zorg noodzakelijk om die communicatie beter op elkaar af te stemmen. Een digitaal communicatiesysteem zoals Cubigo, dat efficiënt werkt en tijd bespaart, blijkt het meest te passen bij de noden van DVC ‘De Schans’.
Conclusie:
Het digitaal communicatieplatform ‘Cubigo’ blijkt na analyse het meest gunstige. Het is een zeer gebruiksvriendelijk systeem dat geoptimaliseerd kan worden mits enkele kleine aanpassingen. De laatste stap, zijnde het gebruik door de hulpbehoevende oudere verloopt nog niet naar behoren maar de ‘nieuwe’ generatie ouderen zal hier verandering in brengen.
Trefwoorden:
Digitale communicatie (dagverzorgingscentrum)
Ouderen
Optimale zorg
Gezondheidsorganisatie
Woonzorgdecreet |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Michaux, L., Haemhouts, F. (2015). Optimaliseren van de communicatie tussen het DVC “De Schans” en de intra-, extra- en transmurale diensten, om een optimale zorg te garanderen die overeenstemt met de noden en de behoeften van de zorgvragers.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Healthcare.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c3270701f1fbc.
|