About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Help
ETD
Titel : Geschiedenis van het Vlaams secundair onderwijs. Lessenpakket voor studenten lerarenopleiding
Auteur :
Peetermans, Jordy
Samenvatting : Onderwijs heeft vele vormen. De Vlaamse maatschappij vindt het hedendaagse Vlaamse secundaire onderwijs vanzelfsprekend. Echter is het noodzakelijk voor studenten lerarenopleiding om in te zien dat zij een schakel zijn in dynamisch proces. Het Vlaamse onderwijs heeft een hele weg afgelegd om haar huidige vorm te realiseren. Veranderingen zorgden voor evoluties in het onderwijs. Als de studenten leren over deze evoluties en zelfs revoluties in het onderwijs, begrijpen ze hoe het Vlaamse onderwijs tot stand is gekomen. Dat is nodig om debatten en hervormingen op het schoolpolitieke vlak te verstaan en om eraan deel te nemen. Ook zal het besef vergroten dat het huidige onderwijs ook zal veranderen en dat ze mee met haar moeten evolueren.
Het doel van dit afstudeerproject is om de onderwijsgeschiedenis van het Vlaamse onderwijs aan te leren aan studenten in een lerarenopleiding. Het project is opgesplitst in twee delen, namelijk de literatuurstudie en het lessenpakket.
Het eerste deel is nodig om de lezers te informeren over de Vlaamse onderwijsgeschiedenis. Die informatie is nodig om het lessenpakket te realiseren. De literatuurstudie begint met een definitie van het onderwijs en het doel van onderwijs in onze maatschappij. Het verschil tussen geschiedenis in en van het onderwijs wordt er uitgelegd. Daarna begint een uiteenzetting van de onderwijsgeschiedenis van Athene en Sparta om als voorbeelden te dienen van diverse onderwijsvormen. De Romeinen en Karel de Grote komen ook aan bod met de overlevering van de septem artes liberalis. Een kort stuk over de renaissance, reformatie en verlichting eindigt het onrechtstreekse deel wat te maken heeft met het huidige Vlaamse secundaire onderwijs. Het rechtstreekse gedeelte van het Vlaamse onderwijs begint met de onafhankelijkheid van Belgiƫ in 1830 en eindigt met het hedendaagse secundaire onderwijs van Vlaanderen. Het is opgesplitst in periodes op basis van tijdsperiodes, schoolstrijden en regeringen zoals die van Harmel en Collard. De literatuurstudie vat op het einde het Vlaamse secundaire onderwijs van nu samen om het overzicht te bewaren van de eindresultaten van de onderwijsevoluties.
Het tweede deel van dit afstudeerproject is het lessenpakket. Via dit medium kunnen studenten in de lerarenopleiding leren over de Vlaamse onderwijsgeschiedenis van het secundaire onderwijs. Het lessenpakket dient om de theorie makkelijker over te brengen aan de studenten.
Uitgever : Hogeschool PXL
Publicatiedatum : 2014
Tekst :
Bestand Grootte Type Controle  
Bijlagen :
Bestand Grootte Type Controle  
Type : Afstudeerproject
Taal :
Nederlands
Rechten : All rights reserved
Naam van de graad : Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Niveau : Bachelor
Optie :
Instituut : Hogeschool PXL
Departement : PXL-Education
Prijzen :
Status : PUBLISHED
Persistent Identifier :
Aangemaakt : 19/12/2014 11:02
Laatst gewijzigd : 25/02/2015 16:53
Collecties :
2014
3060125
Secundair onderwijs
Aantal keer bekeken : 2210
 
 

Eenvoudige weergave




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer