Samenvatting : |
De vraag naar kwaliteit in de zorg is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Patiënten en hun naasten voelen de behoefte om hun mening omtrent de ontvangen zorgen te uiten. Kwaliteit wordt door iedereen verschillend waargenomen, door de verschillende verwachtingen die gekoesterd worden. Kwaliteit is een belangrijk criterium op basis waarvan belanghebbenden een organisatie kiezen. Patiëntvriendelijkheid, kwaliteit en toegankelijkheid zijn centrale waarden in het beleid van het ZOL. Patiënttevredenheid maakt dan ook een belangrijk deel uit van het leveren van kwaliteitszorg. Door het meten van deze patiënttevredenheid kan men sterke en zwakke punten binnen een afdeling of organisatie kaderen. In het Ziekenhuis Oost Limburg gebeurden tot nu toe op de intensieve zorgen diensten geen patïenttevredenheidsonderzoeken. Toch wil men ook hier de kwaliteit van zorg meten en verbeteren. Er werd een vragenlijst opgesteld voor patiënten en hun familieleden. Het ontwikkelen van een goed tevredenheidsonderzoek vergt de nodige tijd en inspanningen. Men dient over voldoende informatie te beschikken en aandacht te hebben voor alle belanghebbenden. Een goed tevredenheidsonderzoek is nooit af en kan immers altijd verbeterd worden. Voor deze bachelorproef werd een nulmeting uitgevoerd. Uit de resultaten van de vragenlijst bleek dat er zowel zwakke als sterke punten zijn voor intensieve zorgen.
De volgende keer dat het tevredenheidsonderzoek wordt uitgevoerd, zal men onder andere de zwakke punten evalueren en nagaan of er al verbetering merkbaar is. Eventueel worden er nog andere verbeteracties opgesteld. Op deze manier zal het ZOL streven naar continue verbetering van de (ervaren) kwaliteit van zorg op de intensieve zorgen diensten.
TREFWOORDEN: patiënttevredenheidsonderzoek, nulmeting, intensieve zorgen
COLLATIE: aantal pagina's 36 en inclusief 4 bijlagen:62 pagina's in totaal
INHOUDSDESKUNDIGE: Katrien Liesens, Zorgcoördinator, Ziekenhuis Oost Limburg
CONTACT : michelle.brans@hotmail.be |