About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Help

Hoe kunnen we Gen Z’ers bewust maken dat een ongevraagde dickpic grensoverschrijdend gedrag is?

2023
Gezer, Gamze
Master of Arts in de beeldende kunsten

Samenvatting :
Mijn onderzoek gaat over dickpics als grensoverschrijdend gedrag. Het bestaat uit een theoretisch en een creatief luik en mondt uit in een campagne.

In het theoretische luik ben ik tot het besluit gekomen dat veel mannen niet toegeven dat ze ongewenste dickpics versturen en uit verschillende onderzoeken blijkt dat de verstuurders gemiddeld hoger scoren op narcisme en seksisme. Ook denken veel mannen dat de ontvanger zo’n foto’s opwindend vindt. Dit is totaal niet het geval aangezien de meeste vrouwen zo’n gedrag als vies, stom en dominant gedrag beschouwen.

Om een oplossing te vinden ben ik vertrokken van de stelling dat de doelgroep (Gen Z) zelfexpressie en het creëren van eigen identiteit of aansluiten bij de identiteit van een groep belangrijk vindt. Ze zijn het gewoon om continu te communiceren via verschillende kanalen en wisselen regelmatig af tussen online en offline media.

In het creatieve luik ben ik tot het besluit gekomen dat er nog geen specifieke campagnes bestaan rond ongewenste dickpics in België. Wel dat seksuologe Lotte Vanwezemael en radiopresentatrice bij Studio Brussel, Flo Windey, regelmatig last gehad hebben van ongewenste dickpics.

Ik heb wel verschillende campagnes die bij mijn onderwerp of opzet aanleunen onderzocht. Hierbij neem ik enkele belangrijke elementen uit deze campagneanalyses mee voor mijn eigen campagne.Namelijk dat als een campagne viraal kan gaan dit een meerwaarde is en er herkenbaarheid is. Dat jongeren een eigen manier van spreken en communiceren hebben. Gen Z communiceert via beelden, emoticons, memes, GIFs… (hallo,,2019). Om hun aandacht te trekken moet er to-the-point en visueel gecommuniceerd worden (Wattpad brand partnerships, 2021) (Hughes, 2022). En ten slotte geeft de realisering op een onverwacht moment de juiste choquerende waarde, waarbij het foute gedrag sowieso blijft onthouden.

De campagne die ik gecreërd heb heet 'The Dickminator-pack’, dit houdt een stickerpack en GIFpack in. Hierbij worden er groente en fruit gebruikt als referentie naar een penis, maar op een gecensureerde manier. Onder andere een banaan, aubergine, komkommer… worden in eerste instantie sensueel behandeld waarna de frustratie geuit wordt door ze te breken, in twee te hakken… De lancering vindt zowel online (Instagram, TikTok) als offline (fysieke stickers in damestoiletten) plaats.

Tekst:
De volledige tekst is niet beschikbaar

Dit eindwerk werd 226 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Gezer, G. (2023). Hoe kunnen we Gen Z’ers bewust maken dat een ongevraagde dickpic grensoverschrijdend gedrag is?. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be82bb0188be85416501bd.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer