Abstract : Inleiding
Deze bachelorproef is een interdisciplinair project tussen de opleidingen van Social work en ergotherapie. Hierin wordt een onderzoek gevoerd over het creëren van arbeidskansen voor weeskinderen in Jimma. Dit project is een verderzetting van reeds opgestarte Gobez – Gobez projecten in Jimma die al meerdere jaren bestaan en waar de PXL studenten zich ieder jaar voor inzetten.
Doel
Door middel van onderzoek werden de weeskinderen in kaart gebracht en werd er een small business opgericht. Hiermee willen we de technische vaardigheden van de kinderen verhogen en hun kansen op de arbeidsmarkt een boost geven.
methode
Er werd vertrokken vanuit een literatuurstudie om de cijfergegevens rond weeskinderen in Ethiopië te bestuderen. Aansluitend werd een handelingsonderzoek uitgevoerd. Met semigestructureerde interviews werden de opvangmogelijkheden van de weeskinderen in kaart gebracht.
Resultaten
Uit de literatuurstudie kan er besloten worden dat weeskinderen over het algemeen een lage scholingsgraad bereiken en dat ze te weinig kans krijgen om technische vaardigheden aan te leren. Er werd een containershop opgericht om de weeskinderen een kans te geven op deze technische ontwikkeling. Waarbij er een woodshop voor de jongens opgericht werd en een hairdressingshop voor de meisjes.
Conclusie
Het interdisciplinaire samenwerken was zeker een meerwaarde voor dit project. De weeskinderen worden op verschillende manieren opgevangen maar er wordt steeds gehamerd op de schoolse vaardigheden. De weeskinderen hebben nood aan technische scholing.
Trefwoorden: 'orphan’, 'development’, 'vocational skills’, 'Africa, labor skills’. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Vaes, I. (2016). Interdisciplinair samenwerken aan arbeidskansen van straatkinderen in Jimma Ethiopië. Oprichten van een woodwork shop en een hairdressing shop.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Social Work.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82155c572e50155c575ee880576.
|