About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Jaren

Interactie tussen inflatable en individu. Hoe kunnen kunstwerken een gevoel van partcipatie en betrokkenheid creëren bij toeschouwers?

2023
Vandezande, Daan
Master of Arts in de beeldende kunsten

Samenvatting :
Dit onderzoek zal nagaan hoe kunstwerken interactietechnieken benutten om een gevoel van participatie en betrokkenheid te genereren bij kijkers. Met behulp van een gevarieerde onderzoeksmethodologie, waaronder literatuuronderzoek, observaties en case studies, wordt dieper ingegaan op de mechanismen die kunstwerken inzetten om toeschouwers actief bij het creatieve proces te betrekken.

Verschillende interactietechnieken komen aan bod in het werk van kunstenaars zoals Nicolas Schöffer, Bruce Nauman, Cedric Price en Yona Friedman. Schöffer's 'CYSP 1' en Naumans werken benadrukken respectievelijk autonome beweging en directe mens-tot-kijker interactie als middelen om emotionele betrokkenheid en bewustzijn te vergroten. Cedric Price's streven naar aanpasbare architectuur benadrukt hoe ruimtes die zich kunnen aanpassen aan veranderende behoeften, gebruikers uitnodigen om actieve participanten te worden in hun omgeving. Yona Friedman's concept van mobiele architectuur illustreert hoe gebruikers betrokken raken in het vormgeven van hun ruimte door de module-aanpasbaarheid.

Door de vergelijking van Studio Drift en Caitlind r.c. Brown & Wayne Garretts werken wordt onthuld hoe gezamenlijke interactie gemeenschappelijke ervaringen kan smeden. Deze kunstwerken, die het gezamenlijke handelen van individuele bezoekers benutten, illustreren hoe collectieve creativiteit ontstaat en toeschouwers onbewust met elkaar verbindt.

Daarnaast wordt de rol van perceptie in interactie belicht door contrasten zoals tussen "Fragile Future" en een eigen werk met zwevende naalden. Terwijl "Fragile Future" deelnemers uitnodigt om met respect te interageren, vanwege de fragiele uitstraling van het werk, tonen zwevende naalden hoe kunstwerken door hun ontwerp kunnen sturen welke mate van interactie wordt gezocht.

Contemporaine kunstwerken zoals "Rain Room" van Random International en "The Visitor" van Ragnar Kjartansson laten zien hoe technologie en persoonlijke betrokkenheid worden gebruikt om interactieve ervaringen te creëren. "Rain Room" nodigt uit tot doelbewuste lichaamsbewegingen, terwijl "The Visitor" een intieme muzikale ervaring creëert die emotionele verbindingen aangaat.

Dit onderzoek belicht de diversiteit van interactietechnieken die kunstwerken hanteren om participatie en betrokkenheid te stimuleren. Of het nu gaat om fysieke interactie, gedeelde creativiteit, manipulatie van perceptie of persoonlijke ervaringen, kunstwerken dienen als dynamische interfaces waardoor kijkers niet enkel observatoren zijn, maar actieve deelnemers die bijdragen aan de vormgeving van de betekenis en impact van het werk. Deze scriptie draagt bij aan een dieper inzicht in hoe interactie binnen kunstwerken een breed scala aan interactieve ervaringen creëert en biedt waardevolle perspectieven voor kunstenaars en curatoren die willen innoveren in de manier waarop kijkers betrokken worden bij kunst.

Tekst:
De volledige tekst is niet beschikbaar

Dit eindwerk werd 222 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Vandezande, D. (2023). Interactie tussen inflatable en individu. Hoe kunnen kunstwerken een gevoel van partcipatie en betrokkenheid creëren bij toeschouwers?. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be71720188be75c8160266.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer