Samenvatting : Lichamelijke opvoeding maakt vaak nog gebruikt van de traditionele sporten, zoals: voetbal, handbal en basketbal. Buiten deze sporten ligt nog een horizon aan andere sporten die dezelfde eindtermen en lesplandoelstellingen kunnen opvolgen maar helaas amper gebruikt worden. Outdoorsporten zijn hier een voorbeeld van. In mijn eindwerk haal ik naar voren wat je met outdoorsporten kunt bereiken en dat deze sporten iets vernieuwend brengen in de lessen van lichamelijke opvoeding. De uitgelichte outdoorsporten zijn klimmen, teambuilding en oriënteringslopen. Dit zijn gangbare sporten die voor scholen vaak gemakkelijk te gebruiken zijn en waarbij, buiten het klimmen, weinig materiaal voor aangeschaft hoeft te worden. Buiten het sportieve vlak hebben deze outdoorsporten ook nog veel te bieden op sociaal en psychologisch vlak. Zo leer je onder andere bij klimmen op elkaar vertrouwen, bij oriënteringslopen met elkaar communiceren en bij teambuilding met elkaar samenwerken. Kortom, outdoorsporten zullen een toevoeging zijn aan de lessen lichamelijke opvoeding. |
Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):
Schellekens, G. (2015). Outdoorsporten in het onderwijs. Hoe kunnen scholen outdoorsporten integreren in hun lessenreeks?.
Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op
op
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c327e72a9442b.
|