About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home
dc.title : Creatieve vorming voor adolescenten op school
dc.creator : Annaert, Carmen
dc.subject :
dc.description.abstract : In deze bachelorproef ben ik op zoek gegaan naar een antwoord op de onderzoeksvraag: "Kan integratieve creatieve vorming op school een meerwaarde betekenen voor adolescenten en voor het schoolklimaat?" Ik heb proberen aantonen dat integratieve creatieve vorming een heel andere didactische aanpak vraagt dan creatieve therapie en adolescenten gebaat kunnen zijn bij creatieve vorming op school. Bij creatieve therapie gaat het immers om een relatie tussen een "therapeut" en een "cliënt". Bij integratieve vorming op school is het streven dat meerdere leerkrachten de hele klasgroep creatief meenemen in een aparte didactische aanpak. De bedoeling is het welbevinden van de leerlingen te bevorderen door het benutten van hun creativiteit en op die manier het schoolklimaat te verbeteren. Om deze stelling kracht bij te zetten, ben ik eerst op zoek gegaan naar definities van creatieve therapie en creatieve vorming. Daarna heb ik mijn doelgroep, de adolescenten, gedefinieerd en beschreven welke ontwikkelingen ze doorlopen in deze levensfase. Om in een derde hoofdstuk dieper in te gaan op de voordelen die adolescenten kunnen hebben bij het aanbieden van een integratieve creatieve vorming op school. Deze voordelen kunnen uitgetest worden door middel van enkele didactische lesfiches die ik in mijn ontwerponderzoek heb uitgewerkt. Het samenstellen van deze bachelorproef heeft me veel nieuwe inzichten bijgebracht. Ik hoop dat anderen openstaan voor deze vernieuwende aanpak. Daarom lijkt me hierbij een aanbeveling voor verder onderzoek en meer didactische toepassingen zeker aangewezen.
dc.publisher : Hogeschool PXL
dc.contributor :
dc.date : 2017
dc.type : Bachelorproef
dc.format :
dc.identifier : http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8215c86dfb7015c86e37e4801a3
dc.language : dut
dc.rights : All rights reserved
etd.degree.name : Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
etd.degree.level : Bachelor
etd.degree.discipline : Nederlands-Project Kunstvakken
etd.degree.grantor : Hogeschool PXL
 
 

Eenvoudige weergave




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer