About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Jaren  >  2015

Podcasten in PAV. Een interessant alternatief voor de klassieke spreekbeurt?

2015
Saren, Laura
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Samenvatting :
‘Oh nee, weer zo’n saaie spreekbeurt’ en’ Ik durf niet vooraan in de klas te staan’, zijn courante opmerkingen van leerlingen. Klassieke spreekbeurten zijn voor een deel leerlingen immers slaapverwekkend, terwijl de anderen het als erg stresserend ervaren.

Uit de doorlichtingsverslagen van de onderwijsinspectie komt naar voren dat taalvaardigheden vaak de nodige functionaliteit missen en dat spreekvaardigheden onvoldoende doelgericht aan bod komen. BSO-leerlingen hebben omwille van een aantal kenmerken zoals een lagere taakspanning, en in sommige gevallen een taalachterstand, nochtans extra nood aan functionele opdrachten met een lage drempel en afwisseling.

Dit afstudeerproject stelt daarom de volgende onderzoeksvraag voorop: Is podcasting een geschikt alternatief voor de klassieke spreekbeurt binnen PAV?
Kan het de interesse van de leerlingen wekken? Is podcasting een functionele manier om aan spreekvaardigheid te werken? Kan het leerlingen helpen hun schroom te overwinnen en hun taalvaardigheid te verbeteren?

Aan de basis voor het onderzoek ligt de analyse van de plaats die spreekvaardigheid inneemt binnen de eindtermen en leerplannen PAV. Hierbij wordt ook de link met de vakdidactiek gemaakt. Aanvullend richt ik mij tot enkele leerkrachten met de vraag hoe zij spreekvaardigheid in hun curriculum integreren, welke moeilijkheden zij ervaren en hoe zij staan ten opzichte van podcasten.

Daarna verschuift de focus zich naar de praktijk. Wat is podcasting? Welke tools zijn er beschikbaar en welk materiaal heb je nodig? Moet je over veel ICT-vaardigheden beschikken? Is er reeds een didactisch kader rond podcasts binnen PAV? Welke didactische toepassingen zijn geschikt om rond spreekvaardigheid te werken? Wat is uiteindelijk het leerrendement van de uitgewerkte toepassingen? Het praktische luik van het afstudeerproject richt zich op deze vragen.

Tot slot vind je in dit afstudeerproject ook verslagen van de uitvoering van enkele zelfgemaakte didactische toepassingen in de klaspraktijk. Hoe het testen is verlopen staat ook beschreven bij het praktische luik van het afstudeerproject.

Ik hoop dat dit afstudeerproject een basis kan zijn voor het werken met podcasts ter bevordering van de spreekvaardigheid en dat je na het lezen van dit werk warm loopt om er zelf mee aan de slag te gaan.

Tekst:
Bestand Grootte Type Controle  
LauraSaren_Afstudeerproject_Podcasten_in_PAV.pdf 2 MB PDF MD5 Bestand openen

Dit eindwerk werd 5711 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Saren, L. (2015). Podcasten in PAV. Een interessant alternatief voor de klassieke spreekbeurt?. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c3271d57527b3.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer