About DoKS      NL  |  EN Zoek: Geavanceerd Zoeken
  Deel van een woord (bv. tele*)    Exacte woordgroep (bv. "draadloze communicatie")
 
Home
folder Auteurs
folder Departementen
folder Help
folder Jaren
 
Meest populaire eindwerken: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 eindwerken on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home  >  Jaren

Interne en externe fraude in de financiële sector

2016
Castermans, Leroy
Professionele bachelor in het bedrijfsmanagement

Samenvatting :
Fraude bestaat uit mensen die zich geld of vermogensbestanddelen toe-eigenen waar ze geen recht op hebben en daardoor rechten van andere schaden. Dit gebeurt zowel intern als extern in bedrijven. Vermits de financiële instellingen een centrale rol spelen in het geldbeheer en in het financieren van de economische activiteit, is het van essentieel belang dat zij over een optimale preventie en detectie van fraude beschikken. De gelegenheid tot fraude zou minimaal moeten zijn.
Het doel van dit onderzoek is om een duidelijk beeld te scheppen over interne en externe fraude in een financiële instelling. Dit is gebeurd door essentiële onderzoeksvragen te beantwoorden.
Allereerst moet men begrijpen wat fraude is, en zich vervolgens de vraag stellen wie fraude pleegt en hoe fraude zich voordoet. Het verschil tussen interne en externe fraude wordt toegelicht aan de hand van voorbeelden. Tot slot worden er enkele voorbeelden gegeven over recente fraude incidenten.
Wij gaan na wat fraude betekent voor de maatschappij en maken hierbij een onderscheid tussen de impact op een bedrijf en de gevolgen van fraude voor de medeburger en gaan tot slot na hoe er geïnvesteerd wordt in de veiligheidszorg.
Het belang van fraudebeheer leggen we uit door toelichting van de essentiële stappen van een goed 'fraud-risk management plan’. Deze bestaan uit preventie/ detectie , het juridisch kader , reactief beheer en remediëring. Regelmatige communicatie over fraude is belangrijk opdat herkenning van fraudeknipperlichten aanwezig zou zijn. Het niet herkennen van fraudeknipperlichten, en dus betrokken geraken en/of slachtoffer worden van fraude, zou voor de financiële sector zeer slecht zijn voor het imago.
Tot slot hebben we uitgelegd welke methodes er gebruikt worden voor de inschatting van de frauderisico’s en welke invloed de controleomgeving kan hebben om frauderisico’s te beperken. De thesis wordt afgesloten door een opsomming van de publieke en private partijen die een rol vervullen bij het fraudebeheer. Heel wat instanties, afdelingen en personen vervullen een rol bij de fraudebestrijding. Een goede samenwerking en organisatie tussen die partijen komt fraudebestrijding ten goede.
We kunnen concluderen dat fraude een fenomeen is dat altijd zal blijven bestaan, dit doordat er altijd kwaadwillige personen een onrechtmatig voordeel zullen willen verkrijgen ten koste van derden. Voor de financiële instellingen is het van grootste belang dat zij op een meest optimale wijze aan fraudebeheer doen. Voor de bedrijven komt het er op aan fraude te herkennen en zich te wapenen tegen frauderisico’s.

TREFWOORDEN:
-fraude
-fraudebeheer
-fraudebestrijding

Tekst:
De volledige tekst is niet beschikbaar

Dit eindwerk werd 1953 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Toon volledig record

Toon ETD - Dublin Core

Wil je naar dit eindwerk verwijzen in je eigen eindwerk, paper of rapport, gebruik dan dit formaat (APA):

Castermans, L. (2016). Interne en externe fraude in de financiële sector. Onuitgegeven verhandeling, Hogeschool PXL, PXL-Business.
Gevonden op op http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a821592b3da4015baedda0d70066.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer