Abstract : De middagpauze is het favoriete moment bij uitstek voor leerlingen op school. Ze kunnen er samen zijn, praten met elkaar, spelletjes spelen enzovoort. Dat vindt iedere leerling toch super of niet?
Tijdens mijn laatste jaar stage raakte ik aan de praat met een GON-begeleidster. Zij vertelde hoe haar leerlingen met ASS op de Leuvense school 'De Wijnpers’ het moeilijk hadden met de speeltijd. Het was er veel te druk, veel te lawaaierig, veel te veel negatieve prikkels en ze voelden zich vaak buitengesloten omdat ze niet konden meedoen zoals de andere kinderen. Ze hadden dus een hoge nood aan rust en een moment om te ontstressen. Hiervoor wou ik maar al te graag soelaas bieden.
Zo kwam ik tot mijn onderzoeksvraag: Hoe kunnen we de middagspeeltijd aangenamer maken voor kinderen met ASS? Hoe gaat dit praktisch in zijn werk? Welke zinvolle activiteiten kunnen we hieraan koppelen? Om uiteindelijk op het einde van de rit te evalueren: Hebben de kinderen hier baat bij?
In deze bachelorproef onderzoek ik hoe kinderen met ASS de wereld rondom hen en op school ervaren en wat hun noden zijn. Ik peilde naar hun mening en betrok hen erbij om een zinvol en doordacht alternatief voor de drukke speeltijd en speelplaats te bieden. Om de vrije tijd op te vullen, wil ik zelf materiaal uitwerken om zo ook mezelf te verrijken.
Mijn bachelorproef is er eentje die zowel handige theorie rond autisme als praktische tips en activiteiten bundelt. Het doel is om zo een 'rustige refter’ te organiseren voor leerlingen met ASS en met een normale begaafdheid. Hierbij wordt telkens de brug gelegd naar algemene moeilijkheden van deze kinderen om hen ook beter te helpen hiermee om te gaan.
Deze bundel is geschreven voor (beginnende) leerkrachten die informatie willen verschaffen rond het onderwerp ASS of zelf alternatieven willen bieden op school voor leerlingen met die specifieke problematiek. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Smets, P. (2017). Een veilige refter creëren voor kinderen met ASS.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8215c86dfb7015c86eee9f10915.
|